Ротонда

  1. Ротонда з моменту заснування
  2. мечеть
  3. мозаїка Ротонди
  4. руйнування купола
  5. нижня зона

палац імператора Галерія

Ротонда була зведена на північ від арки Галерія і була пов'язана з нею галереєю і портиком з колонами. Ця споруда становило єдиний архітектурний ансамбль з палацом імператора Галерія в Салоніки.

Незабаром після будівництва, в перші роки Візантійської імперії (330-1453), Ротонда в Салоніках була перетворена в храм для християнських богослужінь. Зі східного боку був прибудований вівтар. Інтер'єр оформлений із застосуванням унікальної технології нанесення настінного мозаїки (IV-VI ст н.е.).

Як оповідають перші візантійські літописи, православний храм був присвячений Святим Архангелам. З 1524 р 1591 року є митрополією міста Салоніки, а згодом Ротонду перетворюють османи в мечеть, яку вона і залишалася до 1912 року. Потім присвячують храм Святого Георгія. Таким чином, пояснюються різні фази і доповнення в архітектурі будівлі.

Ротонда з моменту заснування

Передбачається, що фундамент під Ротондою був закладений в 300 році нашої ери, в період активного будівництва палацового комплексу імператора Галерія в Салоніках. Питання ж первісного призначення Ротонди залишається відкритим.

На думку деяких дослідників, споруда будувалася як мавзолей для імператора Галерія, інша версія - храм, присвячений Зевсу (Юпітеру), що, скоріше за все, більш реально, тому як Зевс (Юпітер) був покровителем імператорів Діоклетіана і Галерія.

Крім того, відомо, що Галерий був похований в своєму рідному місті на території сучасної Болгарії, а не в місті Салоніки. Інші археологи пояснюють, що спочатку зведення величної Ротонди замислювалося як античний храм або ж мало стати мавзолеєм Костянтина Великого (306-337).

Монументальне кругла будівля з куполом має висоту 29,80 метра, діаметр 24,5 м, товщина стін 6,30 метра. В архітектурному плані порівняно з Пантеоном в Римі.

З отворів верхньої частини пропускається світло і повітря. Незважаючи на те, що зовнішній вигляд будівлі громіздкий і важкий, усередині створюється ефект відчуття невагомості купола завдяки численним отворів і арок.

Є вісім великих ніш, які вінчають напівкруглі склепіння і віконні прорізи.

Головний вхід в будівлю був з південного боку, на одній прямій (провідною до палацу Галерія) з базилікою і арочним залом . Поруч зі входом були двоє сходів, що ведуть на дах.

В який саме період Ротонда була перетворена з язичницького храму в християнський достеменно невідомо. Передбачається, що в період правління імператора Феодосія Великого (379-395 рр.).

З джерел IX-го, XII-ого і XIV-го століть відомо, що Ротонда була церквою Архангелів, а з 1524 по тисяча п'ятсот дев'яносто одна рр. служила митрополією міста Салоніки, коли Агия Софія стала мечеттю для мусульман. У цей період східна апсида перебудовується в розширену арку (місце для вівтаря).

Через це перетворення, в архітектурному плані для зміцнення будівлі, щоб уникнути руйнування і обвалу купола, будуються «розетки» (дві масивні підпори).

мечеть

З 1591 храм перетворюється Синаном Пашею (глава монастиря дервішів) в мечеть Сулеймана Хортаджі Ефенді. З тієї епохи збережений мінарет (єдиний мінарет в Салоніках) і у дворі фонтан для обмивання. В ті часи мандрівники 18-19 століть називали Ротонду міста Салоніки Старим Собором.

У 1917 році прем'єр-міністр Елефтеріос Венізелос підписав указ про використання будівлі в якості Македонського музею. І так було до 1978 року, до відомого землетрусу в Салоніках, під час якого було завдано серйозної шкоди Ротонді.

мозаїка Ротонди

Мозаїчне прикраса внутрішнього оздоблення є шедевром мистецтва пізньої античності. Це один з найстаріших наборів настінної мозаїки, підтримуваної на великій площі і в хорошому стані.

Спочатку мозаїка охоплювала все півкуля купольної сфери. На сьогоднішній день збережений лише нижній пояс візерунка в куполі (в середній частині майже все зруйновано, і в верхньому поясі збереглися голови трьох з чотирьох по всій видимості ангелів) і в склепіннях ніш цокольній частині Ротонди.

Це унікальне художній твір, ознайомлення з яким в процесі вивчення, залишає глибоке і незабутнє враження.

Основний іконографічний сюжет, розроблений в куполі, як би домінує в єдиній кругової області будівлі, ніби він був створений, щоб відобразити величезний світ піднесеної краси.

Мозаїка складається з трьох послідовних зон, сконцентрованих навколо лику з німбом, зображеного в центрі купола.

Швидше за все, це зображення Ісуса Христа, в лівій руці якого скіпетр, а права піднята в молитовному жесті. У золотом зоряному світлі зображення чотирьох ангелів, а між ними птах фенікс - символ оновлення та вічного життя.

руйнування купола

Після землетрусу Ротонда позбулася малюнка середньої зони мозаїки. Можна зробити припущення, що в ній було зображено від 24 до 36 чоловіків, які виконують вихваляє (прославляє) танець. Але остаточно ідентифікувати цю частину купола неможливо, залишаються тільки припущення.

Нижня, найближча до глядача частина купола, містить складні архітектурні зображення з комбінаціями арок, що впираються на фронтони, павільйони, портики, галереї та будівлі, що стоять на платформах двох рівнів - все це в комплексі нагадує театральні декорації.

Будинки багато декоровані і відображають очевидні подібності з архітектурою міських ландшафтів помпейской живопису, помилкових фасадів римських будівель і сакральних гробниць в Йорданії.

Над арочними прорізами Ротонди в кожній панелі зображені чоловіки. Коштують вони урочисто і благочестя проявляється в їх міміці. У кожного напис із зазначенням імені, атрибутів і дати шанування. Представлені три покоління чоловіків: молоді, здебільшого, є військовослужбовцями, потім слідують лікарі і пресвітери середнього віку, далі - люди похилого єпископи.

Переважає тлумачення про те, що всі представлені в молитві чоловіки були мучениками християнської православної церкви, а розкішні палати, ні що інше, як Небесний Єрусалим. Ісус Христос в центрі купола - зображення Другого Пришестя.

нижня зона

Існує також версія і про те, що нижня зона прикраси купола носить світський характер і євхаристійне зміст іконографічних символів в християнських церквах. У цьому контексті, центральною фігурою в куполі є перший Візантійський імператор Костянтин Великий, і, по всій видимості, в Ротонді було місце поклоніння його величі. В цьому випадку, зображені в нижньому ярусі купола особистості - християнські єпископи і пресвітери в тандемі з язичницькими судовими чиновниками.

Розкішний характер музичного прикраси доповнюють складні композиції геометричних і рослинних мотивів, що створює відчуття оптимізму і нескінченного творчості. Деякі теми повторюються в оздобленні ніш арок, що охоплюють нижній пояс.

В арці південної апсиди, в якій перебував головний вхід в будівлю, зображений великий позолочений хрест. Це дає підставу стверджувати, що декоративна мозаїчна оздоблення пам'ятника відноситься до християнського періоду з IV століття н.е. до середини VI століття.

Ще одна назва споруди від місцевих жителів - Ротонда Святого Георгія, походить від однойменної церкви, розташованої в декількох кроках та відповідних положень у веденні Григоріат, монастиря на Святій Горі Афон .

В процесі будівництва величної споруди були задіяні три архітектора, про те, чим кожен з них займався і інші подробиці вам розповість гід в Салоніках на індивідуальній екскурсії.

Правильна округла форма і особливість конструкції створюють надзвичайний звуковий ефект всередині, що підтверджує абсолютно випадково зняте відео: