Журнал Напої № 2_2013 Скромна чарівність «Руської горілки»
Опубліковано: 11:10 - 25 вересень 2013
Чому експорту національного напою потрібна підтримка держави
ЕКСПЕРТ:
Юрій Жижин, президент Асоціації виробників «Руської горілки»
Будь-експорт приносить валютні доходи і означає міжнародне визнання.Крім того, особливо, коли це пов'язано з відомими напоями, він сприяє також підвищенню престижу країни виробника.Про важливість державної підтримки міжнародного розвитку бренду національного напою читайте в матеріалі глави Асоціації виробників «Руської горілки» Юрія Борисовича
Залишки колишньої розкоші
Комерційні поставки горілки за кордон почалися в 50-х роках минулого століття. За кілька десятиліть в харчовій промисловості практично з нуля була створена серйозна матеріально-технічна база для її експорту (спеціалізовані заводи або експортні цеху, відповідне обладнання, сировину, таро-допоміжні матеріали і т.п.).
Всесоюзні об'єднання «Продінторг», а з 1966 року «Союзплодоимпорт» займалися просуванням «Московської», «Столичної» і інших горілок. Зокрема, вони постійно брали участь в більшості великих міжнародних виставок і ярмарків, проводили різні дегустації та конкурси, забезпечували інші рекламні заходи (включаючи публікації в ЗМІ) і т.п.
Посольства, Торгпредства і інші зарубіжні організації також надавали можливе сприяння в цій великій творчій праці.
У бюджеті щорічно виділялися кошти на імпорт віскі, коньяку і вин, які використовувалися на їх закупівлю у фірм, що займалися продажем горілки.
Тільки завдяки підтримці вищого радянського керівництва стало можливим здійснення довгострокової угоди між В / О «Союзплодоимпорт» і американською фірмою «Пепсіко», в результаті чого «Столична» змогла зайняти одне з лідируючих місць в горілчаному імпорті США.
В цілому, до розпаду Радянського Союзу для більшості іноземців горілка і Росія стали нероздільними поняттями, а сам напій був одним з позитивних символів нашої країни.
Після 1991 року ми відразу пішли зі світового алкогольного ринку, якщо не враховувати горілку «Столична», що поставляється групою компаній SPI з Латвії.
Лише в останні роки ситуація почала змінюватися, що дозволяє говорити про початок відродження експорту «Руської горілки».
У 2012 році з Росії було відвантажено на зовнішні ринки приблизно 5 млн. Декалітрів горілки, причому близько 80% - в країни ближнього зарубіжжя.
Це більш ніж скромна цифра.
Тільки завдяки підтримці вищого радянського керівництва стало можливим угоду між В / О «Союзплодоимпорт» і американською фірмою «Пепсіко», в результаті чого «Столична» змогла зайняти одне з лідируючих місць в горілчаному імпорті США.
На жаль, для більшості вітчизняних компаній (крім «Російського стандарту» і деяких інших) експорт все ще носить іміджевий характер.
Якщо в найближчий період часу ми не зможемо добитися істотної зміни ситуації, в світі можуть забути про нашу горілці. Такі заклики вже лунали поряд з твердженнями про те, що в епоху світової глобалізації горілка взагалі (а «Російська горілка» зокрема) необов'язково повинна проводитися з місцевої сировини і розливатися в країні походження.
Тільки що найважливіші виробники естонської горілки заявили, що горілка під маркою "Estonian vodka" може проводитися не з місцевої сировини і розливатися не тільки на території Естонії.
Нагадаю, що вже мали місце публікації, що пропонують не приймати всерйоз «Руську горілку», і на тій підставі, що вона нічого не досягла в останні десятиліття, невідома на світовому ринку і мало чим відрізняється від інших горілок.
У той же час, коли це стосується національних напоїв, міжнародна практика однозначно виступає за їх всебічну підтримку.
А як у них?
Вважаю доречним привести ряд характерних прикладів, які показують, що в зарубіжних країнах створюються сприятливі умови для популяризації своїх алкогольних напоїв, в першу чергу, при експорті.
У частині мексиканської текіли з 1974 року здійснюється цілеспрямована і ефективний захист даного бренду: існує урядова організація «Рада з нагляду за виробництвом текіли», діє національний музей текіли, постійно проводиться широкий комплекс по її просуванню на зовнішні ринки і т.п.
Шведський бренд «Абсолют» протягом багатьох років займає перше місце в імпорті горілок в США завдяки правильно обраній і успішної стратегії маркетингу і продажів.
Останнім часом міністерство закордонних справ Японії включила рисову горілку саке в національну символіку, таку як дзюдо, карате, ікебана, сусі і сашимі. На саміті великої вісімки в Хоккайдо в 2008 році прем'єр-міністр Японії вперше виголосив тост з підняттям чашечки саке. З тих пір виникла і стала традицією супроводжувати таким ритуалом один з тостів на дипломатичних прийомах і банкетах в Японії.
У 1988 році на острові Ганса (близько Гренландії) датські військові моряки підняли прапор і закопали пляшку «Аквавіта» (датська горілка).
У 2005 році той же острів відвідали канадські моряки - зняли датський прапор і поставили свій. А також, в свою чергу, закопали пляшку свого віскі.
З 1974 року існує урядова організація «Рада з нагляду за виробництвом текіли», діє національний музей текіли, постійно проводиться широкий комплекс по її просуванню на зовнішні ринки і т.п.
У світі ведеться найгостріша боротьба за Північ, і одним із символів є національні напої.
- У багатьох країнах прийняті спеціальні закони про підтримку національних напоїв.
У 2010 році угорський уряд прийняв (на додаток до закону від 2002 г.) закон про палінку (фруктова горілка).
У 2012 році польський парламент прийняв закон про польську горілці.
У коментарях ЗМІ в зв'язку з цим підкреслювалося, що польська горілка повинна відрізнятися від аналогічних напоїв, які є на європейському ринку. Особлива увага зверталася на те, що польська горілка - це 600 років традиції, історії та культури, вона - великі гроші і єдина продовольча марка, найкраще розпізнавана, найкраще ценимая і найкраще яку асоціюють з Польщею.
В даний час стартувала Програма з просування польської горілки, метою якої є пропаганда даного поняття серед поляків в країні і за кордоном.
У квітні цього року Туреччина попросила Єврокомісію визнати раки (анісова горілка) національним напоєм.
Що ж стосується знаменитих алкогольних напоїв в країнах Заходу (віскі, коньяки, вина і ін.), То вони давно захищені на національному та міжнародному рівнях і підтримують позитивний імідж країни виробництва в очах споживачів усього світу, приносячи величезні доходи.
Проте, і тут не беруться будь-які приводи, щоб підкреслити їхню соціальну значимість.
23 квітня 2013 року в Москві пройшла урочиста церемонія від імені Французької Республіки та її міністра агропромисловості, на якій президентові великої російської компанії "Simple" М. Каширину був вручений орден «За заслуги перед господарством Франції, в тому числі за успішне повернення на російський ринок шампанського "Cristal".
спільними зусиллями
З урахуванням вищевикладеного російській стороні, поки ще не пізно, необхідно вживати всіх можливих заходів для максимального збільшення обсягів горілчаного експорту.
Природно, що це станеться лише тільки в тому випадку, якщо їм будуть цілеспрямовано займатися, перш за все провідні вітчизняні алкогольні компанії, які можуть дозволити собі багаторічні величезні матеріальні витрати і відповідний маркетинг.
«Русский стандарт» зокрема, за інформацією порталу "Drinks International", збирається активно пробиватися на британський ринок, маючи намір витратити 7 млн. Фунтів на телевізійну рекламу влітку поточного року.
У травні ця ж компанія взяла участь у фешенебельному заході з Міс Всесвіту, яка, відзначаючи повноліття, вибрала від «Російського стандарту» свій перший офіційний алкогольний напій - фірмовий коктейль Moscow Mule.
Різноманітні форми реклами використовуються і компанією «Синергія». Так, для просування бренду «Білуга» був використаний музичний кліп за участю Дженніфер Лопес.
«Русский стандарт» зокрема, за інформацією порталу "Drinks International", збирається активно пробиватися на британський ринок, маючи намір витратити 7 млн. Фунтів на телевізійну рекламу влітку поточного року.
В даний час для успішного розвитку експорту «Руської горілки» як ніколи необхідна всебічна підтримка держави і суспільства.
Не випадково, що проходив в рамках виставки «ПРОДЕКСПО 2013» Алкоконгресс закликав «розглянути питання про державну та / або громадській підтримці розвитку експорту« Руської горілки »як перспективного джерела валютних надходжень до бюджету».
На наш погляд слід було б якомога швидше розробити довгострокову Програму з розвитку експорту «Руської горілки» за участю Федеральної служби з регулювання алкогольного ринку, Міністерства економічного розвитку РФ, Міністерства закордонних справ РФ і Федеральної служби з інтелектуальної власності (Роспатент), а також наших законодавчих і громадських організацій.
Видається актуальним на відповідному рівні вирішувати питання про визнання «Руської горілки» національним напоєм, що могло б мати вирішальне значення для зміцнення її іміджу і стабільного експорту.
Діяльність Асоціації виробників «Руської горілки» (АПРВ).
Як відомо, перед нею було поставлено одне першочергове завдання - здійснити міжнародну реєстрацію «Руської горілки» в Євросоюзі, так як тільки після отримання офіційного статусу і правового захисту «Руської горілки» в країнах ЄС вітчизняні фірми зможуть більш ефективно працювати на європейських алкогольних ринках і боротися з поставками псевдоросійської і контрафактної продукції.
Нещодавно Асоціація зуміла зробити перший важливий крок у даному напрямку.
22 березня 2013 року Єврокомісія опублікувала в Офіційному Бюлетені Єврокомісії резюме Технічного файлу АПРВ, що є фінальною частиною великого комплекту документів по заявці Асоціації по реєстрації «Руської горілки» як географічного зазначення в Європейському Союзі.
Тепер треба буде пройти найбільш складну і відповідальну процедуру. Справа в тому, що відповідно до європейського алкогольним законодавством протягом шести місяців зацікавлені фірми та організації можуть подавати до Єврокомісії заперечення, зауваження та доповнення. Однак через об'єктивні причини даний процес може затягнутися, і на тривалий час.
На європейському і міжнародному алкогольних ринках нас ніхто не чекає, а з боку конкурентів і недругів можна очікувати протидії, негативної інформації і проведення тих чи інших акцій, з тим щоб Єврокомісія прийняла рішення не реєструвати заявку АПРВ.
Тому ми повинні бути в постійній готовності і оперативно давати необхідні коментарі і роз'яснення, аргументовані відповіді та висновки, беручи до уваги технічні, історичні, політичні і дипломатичні нюанси.
Асоціація збирається використовувати потенціал її членів, а також сприяння і допомогу відповідних державних відомств і організацій.
Діяльність АПРВ в найближчому майбутньому було б бажано здійснювати на принципах, за якими функціонують аналогічні організації в західних країнах (Шотландська Асоціація по віскі і ін.).
В Асоціації тільки п'ять членів. Вважаємо залучити в неї найважливіші російські компанії, які мають свідоцтва Федеральної служби з інтелектуальної власності (Роспатент) «Найменування місця походження товару« Російська горілка », а також входять до Спілки виробників алкогольної продукції.
Передбачається відкрити спеціальний сайт, на якому будуть публікуватися найбільш значущі матеріали про діяльність Асоціації та її членів, а також найактуальніша інформація з міжнародного горілчаному ринку.
Основна мета на сьогодні залишається колишньою - домагатися реєстрації «Руської горілки» як географічного зазначення в Євросоюзі, по-можливості, вже в поточному році.
Модератор: alcoexpert Переглядів: 7 871 Категорія: Новини / Алко 40 / Журнал НАПОЇ
А як у них?