Маттерхорн. Тепер на одну мрію менше. Або 10 порад тим, хто вирішив зійти на Маттерхорн

Маттерхорн (4478 м)

ЧАСТИНА ПЕРША . Підготовка до сходження, акліматизація і тренувальні сходження.

Розвідка боєм в 2008 році.

У 2008 році я з моїм друзями Андрієм Тальново і Андрієм Білим вже був під Маттерхоном. Ми зробили спробу сходження на вершину по гребеню Хернлі. Гребінь Хернлі - найпопулярніший з маршрутів на цю гору. Він йде на вершину зі Швейцарською боку і оцінюється як 3Б категорія складності. Я звичайно розумів, що шансів на вдале сходження у нас мало. Я давно не ходив в серйозні гори і тільки починав своє повернення до сходжень. А у Тальнова, хоч і був досвід, але досвід гірського туриста і скелелазом його не назвеш. Правда, третій наш учасник, Андрій Білий з Дніпропетровська, молодий хлопець 23 роки, хороший скелелаз. Але ж ми знаємо, що підготовка зв'язки визначається найбільш слабким учасником. Але чим чорт не жартує? Була ж славна молодість і хіба ми не здолаємо якусь там 3Б?

Була ж славна молодість і хіба ми не здолаємо якусь там 3Б

Гора нам показала - НЕ здолаємо
Гора нам показала - НЕ здолаємо. Ми не готові. Особливих проблем з лазіння ми не зазнали. Але фізична підготовка бажала кращого. Йшли ми дуже повільно, а маршрут цей на гору найдовший. Ми встигли пройти близько третини маршруту, поки не зрозуміли, що до заходу ні сил, ні часу на гору нам не вистачить. Та ще на наших очах з гребеня зірвався і загинув чоловік, який ішов десь над нами. Пізніше ми спостерігали, як його тіло шукав серед тріщин вертоліт спасетлей. Потім його транспортували до швейцарського містечка Цермат. До вечора того ж дня ми спустилися до хатини Хернлі. А потім ще нижче. Переночували у стежки з Цермат на гребінь і повернулися до Італії в містечко Бріуль - Червиния, де зупинилися до цього. Від туди ми поїхали до Франції, в Шамоні. Для сходження на Монблан, яке і було основною метою поїздки в Альпи в серпні 2008 року. Але ідея сходження на Маттерхорн залишилася. І «розвідка боєм» була проведена.

Домашнє завдання.

Минулі два роки я не марнував. По-перше зайнявся своєю загально-фізичною підготовкою. Приділив увагу динамічної витривалості - здатності довго і без втоми витримувати фізичне навантаження. Плавання, велосипед. В результаті скинув 12 кіло. По-друге пішов з Андрієм Тальново в зал НАУ на скелелазний стенд. Трохи відновив навички лазіння. Крім того стали компанією їздити в Дениші. Це природний скеледром в 140 км від Києва, під Житомиром. А влітку ходили тренуватися на стінку під Зеленим театром. Згадали, як здійснюється взаємодія в зв'язці.
В цьому році за моєю ініціативою в Альпи на Маттерхорн зібралося вже 6 осіб. Я - Сергій, Андрій Тальному і його друзі по гірничо-туристичного минулого: Сергій Прокоф'єв, Наташа Залесова, Віка Євсєєва, а так же Леша Стеценко. Льоша - новачок, хоча і побував рік тому на Монблані.

Льоша - новачок, хоча і побував рік тому на Монблані

Андрій Тальному

Сергій Гайдай

Ніна Гайдай

Льоша Стеценко

Сергій Прокоф'єв

Наташа Залесова

Віка Євсєєва. Акліматизація на лижних трасах Цермат. Вид на Маттерхорн зі сходу

Ми виїхали з Києва на двох машинах - мікроавтобусі Wolkswagen і моєї TOYOTе FJ. Зі мною так само була моя дружина Ніна. На Маттерхорн вона не збиралася, але помандрувати по Європі зовсім була не проти.

Я з дружиною Ніною

Андрій Тальному і я - Сергій (зліва на право)

Дорога.

З відправленням ми затрималися на пару днів. Французьке посольство оформляла візи довше, ніж я припускав. Поки я смикав свої зв'язки і знайомства в українській політиці для позитивних результатів в посольстві, основна наша команда виїхала під Житомир в Дениші . Що б не втрачати час дарма. Але в підсумку шангенскіе візи (кожна на 2 роки !!!) були отримані на всю команду і ми з Ніною вирушили по Житомирській трасі на захід. У Денішах до нас приєднався мікроавтобус з друзями і ввечері ми вже ночували в Прикарпатті.
Потім Карпати, межа, дорожні пригоди в Угорщині. У мікроавтобусі Тальнова на автобані лопнув диск переднього колеса, розірвало покришку. У Будапешті Андрію довелося купити і замінити два передніх диска і три покришки для його Фольксваген. Потім через Словенію до Італії, і в підсумку ми дісталися до Альп. У Червинии, в містечко Бріуль ми приїхали 21 серпня. Як і два роки тому для проживання знайшли апартаменти. З моєї точки зору, дуже зручний вид організації життя. Апартаменти великі. Дві окремі спальні на дві особи і ще три спальних місця в великій спільній кімнаті. Своя кухня, душ і туалет. І все це за 500 євро за тиждень. У підсумку по 10 євро в день на людину. Дешевше, ніж в кемпінгу.

Дешевше, ніж в кемпінгу

В пішов Червиния расположільсь невеликі містечка з готелями і апартаментами

Для тих, хто йде на Маттерхорн - рада 1. Селитися краще в Італії. У Городку Бріоль. Це дешевше і добиратися простіше, ніж в швейцарський Цермат. Жити в апартаментах краще, ніж в кемпінгу або готелі. Можна знайти велику кімнату на всю групу з кухнею та санвузлом від 300-до 600 євро в тиждень. Якщо група велика: людина 5-7, то це так само дешево, як і в кемпінгу, але комфортніше. І звичайно дешевше готелю - де кімнати невеликі і подобово.

В італійському Бріоль.

Цього разу у нас була своя стратегія і план сходження. Почали ми з того, що сходили в інформаційний центр «Монте Червіно». Монте Червіно - так Маттерхорн називають італійці. Центр - затишний дерев'яний будиночок в центрі Бріоль. Цей центр так само служить музеєм Маттерхорна - Монте-Червіно. Там можна дізнатися все про горе, дізнатися прогноз погоди і замовити гіда. У дворі цього будиночка виставлена ​​одна з копій хатини, колись яка була зведена на схилах Маттерхорна з італійської сторони. Усередині відтворена і відкрита до огляду вся її внутрішня обстановка. Ну і звичайно з двору центру відкривається вид на гору. А на спеціальному панорамному фото на підставці є пояснення, що і де знаходиться на її схилах.

Центральна вулиця в італійському Бріоль

Пам'ятний знак символізує Маттерхорн в Бріоль

Вид з італійського містечка Бріоль-Червінія на Маттерхорн з півдня. Італійці називають його - Монте Червіно

В інформаційному центрі ми взяли прогноз погоди на найближчий тиждень. Прогноз стверджував, що слідом за сьогоднішнім похмурим днем, нас чекали два дні гарної погоди. Потім день, коли з ранку сонце, після обіду -дождь. Наступний день - негода. Знову два дні гарної погоди і день негоди. Було вирішено - перші три дні присвятити акліматизації, потім використовувати день негоди на підхід до Маттерхорн. Наступні два дні гарної погоди використовувати для сходження. А в негоду повернення на базу. На день сходження доводилося повний місяць. За ізотеричних «поняттями» справи, розпочаті в повний місяць, приречені на успіх. Не знаю як там з ізотерікі, але повна і яскравий місяць в результаті нам дуже допомогла. Про це - далі.

Канатна дорога з італійського Бріоль на перевал Теодуло - до Швейцарії

Влітку за лижними трасами постійно доглядає спецтехніка

Штучне озеро на схилах для потреб італійського містечка Бріоль

Вид Маттерхорна зі сходу. перевал Теодуло

перевал Теодуло

Льодовик спускається від первала Теодуло до Цермат

Для тих, хто йде на Маттерхорн - рада 2. Обов'язково прив'язуйте свої плани до прогнозу погоди. Прогнози погоди у європейців дуже точні. Особливо на тиждень або на найближчі дні. Їх можна безкоштовно отримати в інформаційних центрах для туристів або в інеті. На схилах Маттерхорна і в цілому в Альпах, як втім, і у всіх інших горах від погоди багато в чому залежить успіх або не успіх сходження. І зміни погоди бувають дуже різкими, міняють обстановку з радісно сонячно річної, до ситуації на межі виживання. У чому ми пізніше ще раз переконалися.

Завершили ми перший день акліматизаційний виходом на гірські схили над Бріоль, в який нас захопила Наташа. Погуляли по альпійських луках. Поїли альпійської чорниці. Зайшли на молочну ферму. І навіть знайшли невелику печеру в скелі.

На лижах.

Акліматизуватися ми вирішили, освоюючи лижні траси району. Лижі і черевики ми захопили з собою. Червиния - це знаменитий італійський гірськолижний курорт, яким італійці пишаються. У місцевому барі, куди ми зайшли відсвяткувати сходження, нам з гордістю розповіли про нещодавній приїзд сюди російського президента Медведєва. Готель, в якому він жив в Червинии отримав п'ять зірок, замість чотирьох колишніх. У барі ми теж розташувалися за столиком, де сидів Медведєв. Чим ми гірші?

Картка, користуючись якою можна з Червинии на трьох чергах канатки (з двома пересадковими станціями) доїхати до перевалу Теодуло (туди і назад), а потім безлімітно користуватися всіма підйомниками бугелів цілий день - коштує 30 євро в день. Купивши таку картку на чотири дні, отримуєш істотну знижку. Що ми і зробили. Перевал Теодуло - це межа між Італією і Швейцарією. Переходиш її просто - переступаєш жовту лінію на верхній станції канатки. Всі траси, які працюють в серпні, знаходяться на льодовику гірського масиву - Монте Роза в Швейцарії. Взимку відкриваються траси і з південної - італійської сторони. Але влітку тут просто «стежки здоров'я» для прогулянок серед альпійських лугів. Лижні траси прекрасно підготовлені і оснащені бугельні підйомники. Весь комплекс працює з 7 ранку до 13 дня. Після цього катання не має сенсу. Сніг розкисає. Канатна дорога на перевал возить і спускає туристів ще до 16 годин. Верхні точки лижних трас починаються на висоті 4000 і спускаються до 3 500 м. З швейцарського містечка Цермат сюди ж йде своя канатна дорога. Її верхня станція обладнана в скелі з назвою Малий Маттерхорн. До першої години дня тут кипить життя. Багато дітей і підлітків - італійські гірськолижні клуби. Спортсмени -лижнікі. Модні костюми і останні моделі лиж і черевиків. Сноубордисти. Для них є спеціальний жолоб. Траси різної складності. Є чим зайнятися і новачкам і досвідченим лижникам. Ми із задоволенням провели два дні з ранку до обіду катаючись на лижах на льодовику Монте Троянди.

Лижні траси швейцарського Цермат. На фото Ніна

Лижні траси швейцарського Цермат. На фото: Андрій Тальному

У підсумку ми з Ніною так захопилися катанням, що купили в Бріоль собі нові лижі і нові черевики. Тут на станціях прокату є спеціальний вид продажів гірськолижного спорядження. Після одного сезону експлуатації, за зниженими цінами. Досить пристойні моделі лиж в хорошому стані нам обійшлися по 100 євро - одна пара, а черевики по 20 євро за пару. Майже в навантаження. У Києві ми навряд чи б знайшли дешевше. Так їх пункти прокату оновлюють парк своїх моделей, продаючи торішні, звільняючи місце для нових.

Для тих, хто йде на Маттерхорн - рада 3. Гірські лижі - відмінний спосіб акліматизації. Спуски і підйоми на висотах від 3 500 до 4000 м. Акліматизація з активним навантаженням (а лижі її забезпечують) - то що потрібно перед сходженням. І користь і задоволення. Для тих, хто ще не стоїть на лижах в Червинии, є схили придатні для того що б почати освоювати цей вид активності.

Брайнхорн.

На третій день в ранку у нас за планом було сходження на Брайнхорн. Брайнхорн (Яскрава Гора) важко назвати серйозною вершиною. Це великий сніговий пагорб. Дійсно яскравий в променях гірського сонця. Чи не складніше Говерли в Карпатах.

Чи не складніше Говерли в Карпатах

Вершина Брайнхорн близько 4200 м

У гарну погоду на Брайнхорн йдуть сотні людей

Сходження на Брайнхорн

При гарній погоді на його схилах сотні любителів йдуть по стежці на вершину. Висота майже в 4 200 м і відмінна панорама на гірський масив Монтер троянда, селище Цермат і Маттерхорн - ось причина по якій цю гору вибирають для акліматизації або просто нескладного альп-маршруту. Вранці 23 серпня, як і в попередні дні, захопивши лижі, ми піднялися на перевал Теодуло на канатці. Потім по бугельних підйомників доїхали до снігового плеча у Малого Маттерхорна. Звідси починається стежка на Брайнхорн. Тут ми залишили лижі. Одягли кішки. І через закритий льодовик рушили до гори. Моя дружина Ніна завжди говорила мені - в гори я її не затягну. Але тут чи то через сприятливу погоду і веселого настрою, чи то не бажаючи відставати від компанії, вона пішла з нами. Так вона була долучена до спільної справи. Йшли зв'язавшись - все-таки закритий льодовик.

На вершину вийшли за два з половиною години. Зробивши традиційні фото з українським прапором, помилувавшись панорамою гірського масиву Монте-Роза і Маттерхорном зі сходу, ми висунулися назад. З Брайнхорна є стежка - траверс на північ, до іншої вершини - Монте Роза. Він теж не складний. Хоча сніговий гребінь до Монте Троянди з альпіністської точки зору виглядає цікавіше, ніж стежка на Брайнхорн. Пізніше я розглянув північний схил Брайнтхорна (всі ходять на нього з півдня) і зрозумів, що з сходження з північного боку на цю вершину може стати серйозним альпіністським пригодою. Висячі льодовики, стрімкі скелі - це зовсім не південний сніговий пологий схил. Після сходження на Брайнхорн ми ще встигли покататися на лижах, використавши третій день акліматизації по-повній.

На вершині Брайнхорн

рятувальний вертоліт

Вид з вершини Брайнхорн

На вершині Брайнхорн. Траверс на Монте Розу

Траверс на Монте Розу

Олексій Стеценко та Сергій Прокоф'єв на шляху до Брайнхорну

Підхід.

24 серпня ми вийшли до Маттерхорн. До Швейцарії, на перевал Теодуло, як і в попередні дні, на канатці. А з перевалу Теодуло з відкритого льодовику на захід - пішки, залишаючи позаду лижні траси Монте-Рози і до гребеня Хернлі. По льодовику йшли в кішках. Погода була похмура. З невеликим дощиком. Що відповідало прогнозом. Влітку льодовик повністю звільняється від снігу і перетворюється в мережу потічків і струмків, які з'єднуються в гірську річку, яка тече під гребенем Хернлі в долину, де розташований Цермат. Перед самим гребенем шлях йде по Марен серед невеликих озер і по кам'яних розсипів. З минулого нашого відвідування тут з'явилися нові елементи. Уздовж стежки невеликі стенди з інформацією про оточуючих пам'ятки - гірських породах, що оточують вершинах, флорі і фауні. Своєрідний гірський музей природознавства. Маркування на стежці оновлені. Видно, що за здавалося б далекою від цивілізації місцевістю, тут регулярно і з розумом доглядають. Цим європейці і відрізняються від нас. Умінням регулярно створювати щось нове в сфері якості життя і ненав'язливо піклуватися про середовище, в якій живуть.

Гірський масив Монте Роза. Стежка по закритому льодовику на Брайнхорн. Гарна погода

Для тих, хто йде на Маттерхорн - рада 4. На гребені Хернлі проблеми з водою. А в хатині Хернлі її продають по чималій ціні. Вода при сходженні потрібна. Одна з особливостей сходження на цю гору - зневоднення організму. Кожному учаснику потрібно мати з собою не менше, ніж півтора літра питної води. Варто нею запастися заздалегідь. До того, як почнеться підйом по гребеню. Далі її можна і не знайти. Ми набрали її з невеликого озерця на морені перед самим гребенем в заздалегідь запасені пластикові пляшки.

Стежка з морени спускається до гірської річки, переходить по залізному містку і з'єднується з стежкою, що йде з Цермат по гребеню Хернлі під Маттерхорн до хатини Хернлі. Цю стежку тут використовують туристи для прогулянок. В основній масі це сухорляві пари дідусів та бабусь в шортах і з трекінгові палки, активно йдуть з Цермат до підніжжя Маттерхорна.
Ми теж почали рух по гребеню і через дві години були вже у хатини Хернлі. По дорозі зустрілася нова лава поставлена ​​біля стежки. Два роки тому там була стара. На новій лаві красувався напис на двох мовах (анг. І нім.) - «Я рада тебе бачити». Це ще раз підтвердило моє думки про вміння швейцарців ненав'язливо облаштовувати довкілля.

Лавка біля стежки на Маттерхорн

Хатина Хернлі розташована на гребені перед початком маршруту на Маттерхорн. На висоті 3200 м. Це капітальна будівля - готель з рестораном. Але зручності в притулку спартанські. Туалет на вулиці. Кімнати на десять чоловік з дерев'яними кийками в два яруси. Ресторан в тому ж стилі - вікно роздачі і довгі дерев'яні столи і лавки.
Тут зазвичай багато народу. Не тільки ті, хто зібрався на Маттерхорн, а й просто туристи, які дійшли сюди по стежці.
Як і минулого разу, ми зупинилися поруч з хатиною. Там є місце для наметового табору. У наметовому таборі традиційно стоять росіяни, поляки, словенці, чехи та інші слов'яни. Ми розташувалися в двох наметах. І справа не тільки в економії коштів - в наметі якось звичніше, ніж в темних кімнатах притулку з лежаками. Вільніше і більш спортивним. Тим більше погода відповідала прогнозу без опадів.
Ми вирішили почати сходження на наступний день - 25 серпня. О третій годині ночі. Хоча в рекомендації вивішеній в хатині Хернлі радили починати сходження на пару годин пізніше. Очевидно, що б пропустити групи з гідами і не створювати стовпотворіння на маршруті. Але нам, що не розраховували на свою швидкість сходження, потрібен був запас часу.

Хатина Хернлі

Гірський масив Монте Роза з Колиби Хернлі

Для тих, хто йде на Маттерхорн - рада 5. При гарній погоді можна ночувати не в хатині Хернлі, а в наметовому таборі поруч. При негоді завжди можна піти в готель.

ЧАСТИНА ДРУГА . Сходження на Маттерхорн

Автор статті: Сергій Гайдай (м.Київ)

Сергій Гайдай

Джерело статті: проект ALP

Але чим чорт не жартує?
Була ж славна молодість і хіба ми не здолаємо якусь там 3Б?