| Федеральне державне бюджетна установа науки

актуальний коментар актуальний коментар   фото:   http://www

фото: http://www.tvc.ru .

Влада Марокко і Алжиру очікують найближчим часом візиту голови Уряду Росії Д.А. Медведєва. Зокрема, вже оголошено, що його відвідування Марокко заплановано на 10-11 жовтня.

Економічні відносини Росії з усіма країнами Північної Африки, традиційно носять взаємовигідний дружній характер, в останні роки отримали помітний розвиток. Не є винятком і такі країни Магрибу, як Марокко і Алжир.

Успішний розвиток торгово-економічних відносин Росії з цими двома країнами пояснюється як міцної договірно-правовою базою співробітництва, так і його збудованим організаційним механізмом.

Основу цього механізму становить робота спільних російсько-марокканської і російсько-алжирського комісій по торговельному, економічному і науково-технічного співробітництва. Російську частину російсько-марокканської комісії очолює Міністр сільського господарства А.Н. Ткачов, а російсько-алжирського комісії - Міністр енергетики А.В. Новак. Профільна спеціалізація керівників російських частин комісій найкращим чином характеризує основні напрямки співпраці з цими країнами.

Помітний внесок у розвиток двостороннього економічного співробітництва вносить також Торгово-промислова палата РФ, з ініціативи якої був створений Російсько-Марокканський і Російсько-Алжирський ділові поради.

Непрямим свідченням значущості для Росії торгово-економічного співробітництва з цими країнами є той факт, що і в Марокко, і в Алжирі діють торгові представництва (в Африці їх всього чотири - крім цих двох країн - в Єгипті і ПАР).

Однак рішення найбільш важливих і принципових питань розвитку російсько-марокканських і російсько-алжирських відносин виноситься на рівень перших осіб держав, де нашу країну представляє голова Уряду Д.А. Медведєв, вже зустрічався з Королем Марокко Мухаммедом VI і колишнім прем'єр-міністром Алжирської Народної Демократичної Республіки Абдельмалеком Селлялем в Москві в 2016 р

Фундамент сучасних російсько-марокканських відносин було закладено ще в 1958 році, коли були встановлені дипломатичні відносини між Радянським Союзом і Марокко і підписані угоди про торгівлю і платежах. З тих пір законодавча база російсько-марокканського співробітництва була значно укріплена і в даний час успішно регулює всі сторони багатогранного російсько-марокканського економічного співробітництва.

Його основу складають торгові відносини. З 2016 року товарообіг Росії з Марокко досяг 1291,1 млн дол. США, збільшившись на 27,3% в порівнянні з 2015 р

Російський товарний експорт в Марокко перевищує імпорт. У минулому році він склав 724,6 млн дол. США. Російський експорт представлений нафтопродуктами, сірої, кам'яним вугіллям і нафтою, чорними металами, зерновими, і в першу чергу, пшеницею, добривами, рослинним маслом і багатьма іншими товарами.

Наші ж закупівлі в цій країні, що склали в 2016 р 566,5 млн дол. США, включають вже не «апельсини з Марокко», що стали відомими завдяки Василю Аксьонову, а мандарини, різні овочі, швейну та трикотажну одяг, взуття, рибу. Серед імпортованої з цієї країни продукції слід також зазначити і щорічні закупівлі комплектуючих на 20-25 млн дол. США для вироблених в нашій країні літаків «Сухий Суперджет 100».

Активно розвивається і економічне співробітництво між двома країнами. Його найбільшим і успішним проектом останніх років стало впровадження російською компанією ВАТ «ВІСТ Груп», яка є резидентом ІТ-кластеру фонду «Сколково», автоматизованої системи управління гірничотранспортного комплексу на основі технології ГЛОНАСС і роботизованої системи управління технологічними процесами на фосфатних рудниках Марокко. Загальна оціночна вартість проекту становить понад 60 млн дол. США.

З 2016 року близько 30 тис. Росіян, що відвідали Марокко в якості туристів, змогли гідно оцінити об'єкти культурної спадщини в Марракеші, Касабланці, Уарзазат, Тарфае, Агадире і Танжері; останні два міста, поряд з ес-Сувейрою, є також центрами пляжного туризму. Для Марокко, що є великим туристичним центром, який щорічно відвідують понад 10 млн осіб, такі показники чисельності російських туристів вкрай малі. Керівництво туристичної галузі Марокко поставило завдання найближчим часом збільшити потік російських туристів до 100-200 тис. Осіб на рік.

Напрямки розвитку торгово-економічних відносин з Алжиром значно відрізняються від російсько-марокканського співробітництва як внаслідок відмінностей в структурі економіки цих країн, так і історії розвитку двосторонніх зв'язків. Ще до встановлення дипломатичних відносин в тому 1962 року на протязі всієї війни Алжиру за незалежність, що почалася з 1954 р, ця країна отримувала військово-технічну і матеріальну допомогу від Радянського Союзу. З тих пір військово-технічне співробітництво стало одним з основних напрямків двосторонніх економічних зв'язків.

У період з 1991 по 2016 рр. Алжир займав третє місце в списку найбільших імпортерів російської військової техніки і спецімущества, поступаючись тільки Індії і Китаю. Алжир закуповує російські танки Т-90СА, багатоцільові винищувачі Су-30МКА, зенітно-ракетні комплекси С-300ПМУ-2, зенітний гарматно-ракетний комплекс «Панцир-С1», оперативно-тактичних комплекс «Іскандер-Е». Крім того, підписано контракт на поставку 300 новітніх російських бойових машин підтримки танків БМПТ-72 «Термінатор-2». З огляду на події, що відбуваються в останні роки в сусідній Лівії та інших арабських країнах, а також в самому Алжирі в 90-х рр. ХХ ст., Коли радикальні ісламісти розв'язали громадянську війну, подібна турбота алжирського керівництва про безпеку країни не здається зайвою.

Однак військово-технічне співробітництво далеко не єдина область двосторонніх зв'язків. Ще з часів Радянського Союзу великий розвиток отримало науково-технічне співробітництво, в рамках якого в Алжирі станом на 1 січня 1991 року було введено в експлуатацію 69 підприємств, в тому числі 25 промислових.

В даний час основною областю економічної взаємодії є нафтогазовий сектор, де є два проекти. Один з них реалізується «Газпромом» у співпраці з алжирської Sonatrach. Компаніям належить (у «Газпрому» - 49%, у Sonatrach - 51%) ліцензійна ділянка Ель-Ассель, розташований в басейні Беркін в 500 км на південь від столиці Алжиру. На цьому ліцензійній ділянці відкрито чотири газонафтових родовища і ведеться робота по їх освоєння. Також «Газпром» розглядає можливість закупівлі СПГ в Алжирі.

Другий проект передбачає розробку блоку 245-південь (включає три родовища: Східний Такуазет, Західний Такуазет і Північний Тесселі - одне газове і два нафтових). У ньому російським «Роснефти» і «Стройтрансгаз» на паритетній основі належать 60%. Однак в даний час перспективи реалізації цього проекту не визначено.

Важливою сферою економічного співробітництва може стати участь російських компаній в модернізації і розвитку залізничного транспорту, який гостро потребує прокладання других колій на ряді ділянок, електрифікації залізниць, оновлення рухомого складу.

У 2015 р Уралвагонзавод і алжирська компанія EPE Ferrovial, що випускає близько 200 вагонів на рік, підписали протокол про намір по створенню СП з випуску до 1000 вагонів на рік, а також про постачання комплектуючих до них та надання сервісного обслуговування. В даний час керівництво УВЗ розробляє «дорожню карту» для реалізації цього протоколу. З огляду на взаємну зацікавленість сторін в реалізації цього проекту, а також той факт, що керівник Уралвагонзавода Олександр Потапов у вересні 2017 року на засіданні Торгово-промислової палати Росії був призначений головою Російсько-Алжирського ділової ради, можна очікувати успішного створення даного спільного підприємства.

З 2016 року товарообіг Росії з Алжиром збільшився майже в 2 рази в порівнянні з попереднім роком і досяг 3974 млн дол. США, причому на російський експорт довелося 3966 млн. Таким чином, в 2016 р Алжир посів перше місце серед африканських імпортерів російської продукції , відтіснивши на друге місце Єгипет.

Однак у Єгипту є всі підстави, щоб повернути пальму першості вже найближчим часом. Справа в тому, що у вересні 2017 Президент РФ В.В. Путін прийняв пропозицію Президента АРЄ Абдельфаттахом Сісі відвідати Єгипет і взяти участь в церемонії підписання документів, що дають старт реалізації гігантського проекту - АЕС в Дабаа. За своєю значимістю для економіки Єгипту АЕС в Дабаа можна порівняти з Асуанської ГЕС, спорудженої за сприяння Радянського Союзу.

Крім того, 4-7 жовтня очікується візит короля Саудівської Аравії Салмана бен Абделя Азіза Аль Сауда в Росію, який глава МЗС цієї країни вже назвав історичним. В ході візиту передбачається підписання низки документів.

Таким чином, найближчим часом ми станемо свідками важливих подій у відносинах Росії з провідними країнами Близького Сходу і Північної Африки.

к.е.н. С.Н. Волков,
с.н.с. Центру вивчення російсько-африканських відносин і зовнішньої політики країн Африки Інституту Африки РАН