Прогулянки по Алтаю. Чулишман.

Географічна довідка: Телецкое озеро розташоване на північному сході Гірського Алтаю, протяжність 77,8 км, середня ширина 2,9 км, максимальна ширина не перевищує 4,5 км. Північна частина витягнута із заходу на схід, південна, зробивши поворот майже на 90 градусів, з півночі на південь.

Площа озера відносно невелика - 223 км², проте завдяки великій глибині (середня глибина озера 174 м, максимальна 325 м - навпаки водоспаду Корбу ) В ньому міститься величезна кількість (40 км ³) відмінною прісної води, прозорої в глибину до 12-14 метрів.

Впадає в озеро близько 70 річок і 150 тимчасових водотоків, причому 70% всієї води дає річка Чулишман , Що впадає з півдня. Віддаючи свої води річці Біє (98% водостоку), озеро в значній мірі забезпечує харчування Обі .

Північну частину озера ми побачили свого часу, сплавлялися на катамаранах по Біє від Артибаш, тоді мене найсильніше вразило початок річки, яка витікає з озера - з-під мосту вода витікає під помітним кутом градусів в десять. Але до Артибаш дістатися справа нехитра, натовпи народу, те та се - це не наше, нам нетрі подавай! І компанія десяток років тому склалася з аналогічних ошпарка, тільки б кермо в руки і мчати подалі, подалі!

Хлопці стільки кричали, яке чудо Чулишман, який там мікроклімат, як здорово там буває в травні в порівнянні з нашими Погода, що, зрозуміло, на чергові травневі свята ми зібралися з ними, там випадали робочих дня три між першотравневої порцією і порцією на дев'яте травня , на які ми «відпросилися» з роботи.

Збиралися ми весело, йшли двома машинами, одна Міцубісі Делика, бадьоренько мікроавтобус, в якому їхали чотири дорослих плюс дитина, і наша Калдина з чотирма дорослими людьми. Більш-менш розписали, хто, що і скільки купує, на одного орла впала обов'язок купити хліба на всю юрбу на вісім днів. Виїжджати хотіли в суботу 30-го квітня, годині о п'ятій вечора, провозилися годин до семи, тому, що орел Олеже хліба купити не зміг. У неділю, першого травня, була Пасха, тому у всіх магазинах були паски, паски, ну, і ще трохи пасок. Ми потім лікті щось кусали, що не купили хоча б пасочку, але тоді легковажно махнули рукою, той же Олеже сказав «Купимо в пекарні в Акташ або Улагане!»

Рвонули. Їхали в ніч, майже без зупинок, на Семінський перевалі близько першої години ночі змінили водіїв. У чоловіка є одна дуже неприємна особливість, якщо поруч з ним на штурманському сидінні почати клювати носом, він заражається позіханням і починає сильно хотіти спати. До того ж, цей відповідальний трудоголік так уработался перед виїздом, щоб зі спокійною совістю загуляти, що його точно не можна було напружувати. Я влаштована інакше, мене стоїть тільки пустити за кермо, як сон, якщо навіть мене в нього хилило, моментально зістрибує. Щоразу з ніжністю згадую, який лапочкой виявився нехлюй Олеже, ми тоді ще не були сильно знайомі. Він весь час пам'ятав, що за ним їхала не дуже відважна тітка, що не лихачі, тримав швидкість кілометрів вісімдесят, я навіть намагалася щось розглянути в ночі після перевалу Чіке-Таман, височенні гори до правого плеча і обрив зліва. Пізніше, на зворотній дорозі, при світлі дня, ми зрозуміли, повз який красотища проїжджали - все схили були бузковими від квітучого багна.

Годині о п'ятій ранку водії конкретно стали скисати, але тут був поворот з Чуйської тракту на село Акташ, саме час перевести дух і хоча б підкріпитися. Зрозуміло, о шостій ранку, та ще й у неділю і в двічі святковий день, жоден магазин, що торгує хлібом, не працював, добре, у нас з собою був якийсь перекус. Далі дорога пішла не така гладка, зате дуже красива, кілометрів через п'ять за Акташа Червоні ворота, озер, вкрите льодом, зовсім мертве.

червоні ворота червоні ворота

Ми піднімалися до перевалу, двотисячник, де варто було дати відпочити машинам. Чомусь тоді перевал ніякого назви не носив, зараз він Улаганского, за назвою району. На перевалі лежав сніг, навколишні гори здавалися вже дуже невисокими, красиве озеро ми розглянули, як слід, пізніше.

Далі був Улаган, де ми знову спробували купити хліба, відчуваючи, що це останній шанс, далі населені пункти зовсім не вселяли впевненості. Облом! Магазини закриті чи з релігійних причин (Великдень), чи то з інших релігійних причин (1 травня), народу в поле зору людини два, хоча село досить велике, стадіон є. Мужики вирушили поговорити з місцевим населенням, а я раптово згадала, що ні засунула в мішок з наметом тент, який ще взимку дорогий чоловік вийняв, щоб його «доопрацювати» - чи то пришити козирок від дощу, чи то ще щось, руки у хлопця не дійшли; згорток я регулярно штовхали з одного кута будинку в інший і абсолютно забула, що це дуже потрібний предмет - стеля у нашого намету сітчастий. Ялинки-палиці!

Вирішили з проблемами розбиратися на місці.

Повернулися наші добувачі з парою буханок, згодом з'ясувалося, що вони їх наміняли за мало не дві пляшки водяри - «курс» виявився суворим, а хліб приголомшливо несмачним, зате їли ми його довго!

Останнім селищем був Баликтуюль - маленьке село, після якої замість дороги на карті пунктир, живцем виглядає як кілька колій, іноді сходяться, іноді розбігаються по кам'янистого степу, - мабуть, протоптали їх машини з різним кліренсом або ступенем псіхованності водіїв. А саме веселеньке, що треба було ще перебратися через річку, і ось тут я зрозуміла, які ми ошпарки! Моста тоді ще не було, він з'явився через рік, зазвичай перебиралися вбрід, але в цей раз річка була покрита шаром льоду, з-під якого бадьоренько текла вода, і лід був зовсім не товстим! Чесно скажу, побоялася наврочити, тому я не стала мучити публіку всякими питаннями, наскільки це безпечна переправа, а що буде, якщо ... і т.д., ми просто перейшли пішки на іншу сторону, зажмурилися і не дихали, поки машини не перебралися.

Поки повзли по степу, розглядаючи чергові каменюки, щоб не наїхати на них черевом, по сторонам не дивилися, а там було на що - це долина Пазирикскіх курганів, споруджених близько двох з половиною тисячоліть тому.

Степ потихеньку перейшла в підйом, дорога робилася все живописніше, наближався перевал Кату-Ярик. Звивиста дорога проходила через рідкий ліс, іноді її перетинали струмки, внизу загадкове озеро, тоді покрите льодом.

Спуск з перевалу Кату-Ярик Спуск з перевалу Кату-Ярик

Спуск з перевалу Кату-Ярик

Добралися до спуску з перевалу, внизу каньйон річки Чулишман, перепад висот вісімсот метрів. Картина відкривається зачаровує. Спуск сім'ю зигзагами, останній поворот виходить на «тягун» близько півтора кілометрів, правильні люди стоять і чекають, поки попереду йде машина не поверне на наступний зигзаг, в той раз спускалися ми одні, на щастя, не було придурків, які летять, не звертаючи увагу на безпеку, згодом доводилося зустрічатися і з такими.

Спуск виявився важкий, в основному, машинам, потрібно було зупинятися на перегини дороги, щоб остудити гальмівні колодки, пасажирам ж відкривалися чудові картини: водоспади, заморожені наполовину, обриви, зарослі багном, і в самому низу ущелини річка з коричневою водою, по берегах якої зарості тополь.

У підніжжя перевалу тоді тільки починали виникати туристичні бази, на той момент вона була одна, кілька аілов (традиційне алтайське будова типу юрти), ми поїхали далі шукати симпатичне місце для табору. У той час, якщо на відстані півкілометра перебувала чиясь стоянка, ми презирливо пихкали: «фу, як все засиджуся!» І їхали далі. Часу було вже години чотири, втомилися всі, як собаки, навіть є вже не хотілося, але треба було, а їжу адже ще й готувати доведеться!

Знайшли містечко, де-не-як розібралися з наметами, головне, ми не забули матрац-надувастік, два метри на метр вісімдесят (його б я ніколи не забула, він єдине, що мене примиряло з ночівлею в наметі), щось поїли і вирубали .

Ранок нас погодою не порадувало. Дув вітер, періодично зривався дощ, було досить холодно, і так дня три поспіль. Боюся згадувати, скільки було випито «для зігріву», я тинялася в парі курток, поверх яких був ще плащ-накидка, його чоловік відібрав у свого зятя, чорного кольору, кінчався плащ на рівні землі. Ми планували всякі симпатичні вилазки, але довелося обмежитися лише прогулянкою до ближнього водоспаду, залишивши річку Чульчу з її водоспадом Учар до наступного разу.

Ситуацію від нудьги рятувало тільки те, що народ був, все-таки, дуже симпатичним, навіть напідпитку, і було про що поговорити. Олеже-геолог залякував нас ртутними родовищами в цих місцях, пояснював колір каменів вмістом в них заліза і просто розповідав про експедиції.

Сон-трава Сон-трава.

Багно, він же маральнік Багно, він же маральнік

За ідеєю, ми повинні були відчувати себе героями, всякі звичайні справи - розпал багаття, приготування їжі, миття посуду - все це сил вимагало як маленький подвиг. Зате я так насобачився варгане плов, що тепер важко уявити, як його готувати в домашніх умовах на електроплиті.

Хмари розбіглися тільки день на п'ятий, врізало сонце, хоча вітер продовжував дути цілком крижаний, ми мазали вуха та носи від опіків, але з курток не вилазили. Зате вилазки по околицях стали цікавіше, тим більше, гріла думка, що всім це стирчання на місці набридло, вже дуже сильно хотілося назад. До вечора річка почала сильно міліти, повисовивалісь з води камені, які ми бачили на дні, а з сутінками замість води вже були скоринки льоду. Чулишман нам явно давав зрозуміти, що пора валити звідти.

На зворотному шляху вирішили, що знущатися над собою вистачить, краще пригальмувати на ночівлю в мальовничому місці - злиття Чуи і Катуні, це неподалік від села Іня. Бувалі товариші потирали руки в передчутті, яке враження ці місця справлять на неофітів - нас. Враження було ого-го! Для початку міст через Катунь, хисткий і з дивною креном, але після крижаної переправи в Баликтуюле не такий і страшний. Вирішивши, що ще порція адреналінчіка нам не завадить, потягли в сторону селища Інегень, а щоб розгледіти мою бурхливу реакцію, вирішено було посадити мене в дружню Делику. Воно зрозуміло, коли дивишся у прірву з вікна машини вище, робиться набагато страшніше. Було не по собі ще й від того, що здавалося, машина зараз почне скребти дахом про нависає над дорогою скелю. Порадувавши добрих товаришів тихим писком жаху, назад вирішила прогулятися пішки, подивитися з землі, як воно виглядає насправді.

Відчуваючи (коричнева струмінь) впадає в Катунь Відчуваючи (коричнева струмінь) впадає в Катунь

Пізніше я прочитала дуже сумну історію цієї дороги, її будували руками, зрозуміло, політв'язнів, була ідея пробити дорогу на південь до Тюнгура.

Потім був «мову» - мис навпаки самого злиття, до якого ми їхали по досить широкій долині, повз садиби пастухів. Траплялися коні, вівці зі своїми дитинчатами, і мало нам було для захоплення лошат, як прилетіла пара журавлів і почала свій танець.

За той час, поки ми чекали погоду на Чулишмане, в цих краях весна наступала широким фронтом, ми хоч трошки відігрілися.

На наступний рік ми знову зробили спробу погуляти по Чулишману на травневі свята, і все навіть непогано починалося, 1 травня ми прогулялися демонстрацією по галявині з звідкись взявся червоним прапорцем (червона ганчірка незайве предмет в машині), потім навіть скупалися, позасмагали, але ближче до вечора ловили полетів від одного надувастік, а прокинулася я вранці 2-го травня від собачого холоду, люблячий чоловік тикав мені в ніс кухлик кави зі словами «а там сніг пішов!». Думала, жартує, але, відкривши очі, розгледіла у нього на плечах пластівці снігу.

Першотравнева демонстрація Першотравнева демонстрація.

Навіть не довелося шкідливо сваритися з народом, всі одноголосно вирішили змиватися звідти негайно. Того разу мене врятували кинуті в багажнику старі зимові чоботи, які я мріяла добити в прогулянках по скелях, і чудова запасливість однієї нашої подруги, вона прихопила з собою коробку гумових рукавичок. Гумові рукавички, надіті поверх навіть самих піжонських шкіряних (завалялися в кишенях куртки), чудово гріють!

Дорога назад Дорога назад.

Замерзлий водоспад Замерзлий водоспад.

Повернувшись, на сімейній раді одноголосно вирішили, що більше в травні на Чулишмане робити нічого, все хороше ми вже побачили, а стільки пити ми не в силах, зате можна рвонути туди на червневі свята. Ось це було, дійсно, непогано, чи не намагалися домчати до Чулишмана за один день, зробили ночівлю на полюбився місці Відчуваючи-Катунь, йшли трьома машинами, з нами їхав друже, - у мужика є чудова особливість, він якось заспокійливо впливає на весь колектив, старше нас всіх, але дуже спортивний, і пристрасний шанувальник всякого нового слова в гаджетах і аксесуарах. До речі, мало не вбила свого чоловіка, коли в процесі спуску по перевалу Кату-Ярик, виявила, що він, однією рукою тримаючи кермо, інший крутить чергову іграшку, звіряючи свідчення висот з Лёхіной аналогічної. Це про заспокійливих якостях Льохи - не вбила ж, посоромилася голосно лаятися! А голосно накричати іноді дуже хотілося. Почати з того, що ще на території Алтайського краю три водія влетіли на позбавлення прав - обігнали мирний вантажівка, як потім з'ясувалося, в місці, де знак це забороняв. Попереду йшла Деліка ( «високо сиджу, далеко дивлюся"), чий водила і повинен був першим побачити цей знак, два інших просто на автоматі проскочили за ним, довірливі наші! Звичайно, на наступному пагорбі їх чекали люди в формі. Воділи другої і третьої машини тихо обурювалися, вони, бачте, не розгледіли, що за кермо Делики сіл не Юрчик - молодий, але адекватний, а другий хлопець, ошпарок абсолютний. Потім мій чоловік не на жарт розлютився, коли на першій зупинці виявилося, що компашка, що їхала в машині з запасом пива, практично знищила той запас. Він мріяв в кінці важкого дня, покинувши, нарешті, кермо, прикластися до того пива, а там залишилося максимум по баночці на брата!

Через молодняка в Делике, довёвшего дизель до кипіння на перевалі, отримали розкішну можливість помилуватися на озеро. Було тихо-тихо, ні вітерця, птахів не було ні видно, ні чути.

Цього разу ми встали табором навпроти того місця, де річка Чульча впадає в Чулишман, перебралися через нього і прогулялися майже до водоспаду Учар, вірніше, подивилися на нього видали - була потрібна альпіністська снаряга, та й ризикувати малими дітьми (10 і 13 років) ніхто готовий не був, власне до водоспаду дійшли наших хлопці, молоді та спортивні, на наступний день.

Між скелями тече р Між скелями тече р.Чульча.

Чульча, через скелі видно Учар - каскадний водоспад Чульча, через скелі видно Учар - каскадний водоспад

Наші орли, які добралися до Учар Наші орли, які добралися до Учар.

Учар Учар.

Чоловік, визволити свої права аж у вересні за здоровенний штраф, сказав, що тема Чулишмана для нього закрита, дорога далека і втомлива, деякі члени команди йому відчутно діють на нерви і т.д. Але кілька років тому ми повернулися туди, оскільки хотілося показати цю красу нашим старовинним друзям, які купили цілком потужну машину і хотіли використовувати її за призначенням. До цього рубежу друзі виростили дітей до самостійного існування, зрозуміли, що на дачі треба відпочивати, а не працювати, і нічого з нею не зробиться за пару тижнів. І старше покоління ще не потребує постійної опіки, самі опікуються парочку домашніх звірів. До того ж, з ними ми збігаємося по темпу, бажанню не нестися по дорозі з висунутим язиком, а зупинившись, дійти до цікавих місць, - нарешті, хоч розгледіли Пазирикськие кургани!

Пазирикськие кургани Пазирикськие кургани

У 2012 році літо видалося дивним, у другій половині липня стояла прекрасна спека, навіть вода здавалася теплою, і була вона набагато прозоріше.

липневий Чулишман липневий Чулишман

Кемпінги біля підніжжя Кату-Ярик Кемпінги біля підніжжя Кату-Ярик.

Долина Чулишмана заростає кемпінгами поступово, не так, як близько Чемала, але і тут на той час їх було вже чимало. Знову розбили табір навпроти гирла Чульчі.

Перебравшись через річку, ми дійшли до «грибів» - результат вивітрювання осадових порід, зверху притиснутих уламком скелі. Гарна була прогулянка, уздовж річки Кара-Суу (чергова Чорна річка) вилася гайок тополь, де втомлені подорожні (а їх було багато) знімали мови з плеча і не могли відірватися від води, дуже смачною.

Гриби, далеко півострів, звідки ми прийшли "Гриби", далеко півострів, звідки ми прийшли.

Гриби "Гриби"

Наші орли, покидавши нас з подругою і малопотужної машинкою Філдер в таборі, доїхали до Телецкого озера, привезли звідти фотографії, кілька смачних коржиків і розчепірені пальці «ми зробили це!», Пішло на це годин шість. Я цю бухту пам'ятала з першого класу, там нічого не змінилося, засмучуватися, що мене не взяли, було не з чого. За час їх відсутності я розгрібала камені з дна, намагаючись організувати «ванну» глибше, щоб відразу бухати в воду, а не шкребти пузом по мілині.

Південне закінчення Телецкого озера Південне закінчення Телецкого озера

В ту епоху мужики нахапали відеореєстраторів і намагалися застосовувати їх до місця і не до місця. Наприклад, закріпивши реєстратор на лобі, в надувному човні сплавиться на сотню метрів. Результат хороший, особливо початок: чарка в руці, потім ривок вгору (хвацько перекинута чарка), борсання води і вилазь на берег. «Егістріровалі» і підйом на Кату-Ярик на зворотному шляху, не знаю, переглядають ці ролики до сих пір.

Поговорити по долині дня чотири, позабравшісь на всі цікаві скелі в окрузі, рушили назад. Деякі побоювання викликав Філдер (Тойота), господар якого вже подумував з ним розлучитися, але, все-таки, після повернення з Алтаю.

Мужні жителі підніжжя перевалу намагаються утримувати дорогу в порядку, але не проти підзаробити на легковажних (або відважних) подорожнього з малопотужними машинками, вантажівка ГАЗ-66 чергує постійно, допоміг нашому «Фильке» подолати нижній тягун.

Ось після цієї подорожі залишилися найніжніші спогади, я думаю, зараз дорога в ці чудові місця стала простіше, та й внизу напевно можна влаштуватися зручніше, а знайти щось цікаве для себе може кожен, так що, дерзайте!