Як відправитися в кругосвітню подорож, здавши однушку в Москві - The Village

10. гроші
  11. краудфандінг
  12. Про плани

Микита Дьомін кинув роботу в банку. Ольга Тиманова (Ханна) звільнилася з редакції, де була кореспондентом. Хлопці другий рік подорожують по світу і викладають фото- і Відеозвіти про свої пригоди в групі «ВКонтакте» . Свій проект вони назвали Goodbye Normals. Щомісячний бюджет на двох - трохи більше 30 тисяч рублів, які Микита і Ханна отримують від здачі однушки в Москві. Хлопці вже проїхали по Азії і зараз знаходяться в Африці. The Village дізнався у Goodbye Normals, як далеко можна виїхати на ці гроші і на що їх все-таки не вистачає.

ідея

НИКИТА: З самої школи і до закінчення інституту я чув, що всім щось винен. Мені хотілося забути про це відчутті на деякий час, нехай навіть жертвуючи комфортом. Так що я їхав в тому числі і від роботи, начальників, менеджерів, колег. З моменту прийняття рішення про подорож і до його початку пройшов цілий рік. За цей час я жодного разу не засумнівався в тому, що це того варто. Про те, що буде через пару-трійку років, я навіть не думав.

Ханна: До того моменту, коли ми вирішили відправитися в подорож, я не була за кордоном жодного разу - навіть в горезвісних Туреччині та Єгипті, тільки їздила автостопом по Росії і Україні. Мені хотілося пригод, свободи. Думка про кругосвітню подорож, мабуть, - сама феєрична ідея за все моє життя. Нерозумно було б її вбивати.

Микита: Ми просто вирішили побачити світ. Але не поступово, вибираючись раз на рік на 28 днів кудись, а відразу, оптом, з головою зануритися в невідоме, надовго забути про будинок і серйозно перевірити себе.

Ханна: У нас не було мети стати кращими, мудрішими, зрозуміти щось велике й вічне, досягти просвітлення. Ми не шукали і не шукаємо ніякої філософії.

зустріч

Микита: Ми познайомилися за пару місяців до старту. В той момент я вже майже купив квиток до Пекіна. Китай повинен був стати першою країною в подорож.

Ханна: Я тоді тільки планувала власну навколосвітню подорож. Працювала на двох роботах, збирала, продумувала маршрут і натрапила на групу Goodbye normals «ВКонтакте». Там Микита писав про свою підготовку, візах та інше. Мене на той момент цікавила австралійська віза, а він, судячи з недавнього посту, вже її отримав. Я написала, назадавать питань, і він запропонував зустрітися.

Я написала, назадавать питань, і він запропонував зустрітися

Микита: Перша зустріч пройшла дуже весело. Ми багато розмовляли, кожен розповідав про свої пригоди в минулому. Пауз практично не було.

Ханна: Однією зустріччю все не обмежилося. І вже на п'ятій Микита запропонував мені поїхати в кругосвітню подорож разом. Я планувала стартувати тільки через півроку, а Микита сказав: «Давай звільняйся, зробимо щеплення, пару перших віз - і поїхали». Я погодилася. 1 лютого 2013 року ми сіли в літак Москва - Пекін, і понеслося.

підготовка

Микита: У мене було більше часу на підготовку, тому я заздалегідь зробив візи в Китай, Індію, Австралію, США. Австралійська віза виявилася найскладнішою, але мені допомогли друзі з того материка, зробили запрошення. Ханну в Австралію не пустили. Ми подавали на візу в посольстві Австралії в Бангкоку, але зазнали фіаско, так що відклали країну кенгуру на потім.

Ханна: Перед подорожжю я отримала візи в Китай та Індію, зробила щеплення від черевного тифу, гепатиту А, жовтої лихоманки і дифтерії. Ці чотири щеплення обійшлися мені в тисячу рублів. Микита встиг зробити собі ще щеплення від холери, менінгіту, гепатиту Б, японського енцефаліту.

Ще ми зробили річну медичну страховку. Причина одна: скрізь написано, що вона потрібна. Поки що ми нею жодного разу не скористалися. І не тому, що не вдавалися до послуг місцевих лікарів, а тому, що в країнах Азії і Африки простіше віддати 10 доларів, ніж дзвонити і розбиратися зі страховою: більше на розмови витратиш. А якщо станеться щось серйозне, ми полетимо додому. Африканцям, наприклад, ми більше і ноутбук полагодити не довіряючи, не те що своє здоров'я, так що продовжувати страховки не будемо.

рюкзаки

НИКИТА: Мій рюкзак на момент вильоту з Москви важив 24 кілограми. Там було багато непотрібного мотлоху. Різні адаптери й проведення в декількох примірниках. Навіть три упаковки гріють подушечок з собою взяв, щоб, якщо що, зігрітися. За перший рік я викинув половину ліків, що купив в Москві. Вони і важили чимало, і при необхідності їх можна було купити де завгодно. Та й один чувак мені сказав: «Нерозумно тягати з собою стільки ліків, це як жирний приціл для хвороб на собі поставити». Потім, правда, додався штатив, і рюкзак повернувся в колишню вагу.

Ханна: Косметика була викинута вже на 14-й день. Розлучатися з нею було нескладно, здавалося, що це все пусте і другорядне барахло. Через рік, правда, стала сильно нудьгувати, так що іноді купуємо мені що-небудь для краси. Зимові куртки ми з Микитою залишили в Непалі, тому що не знали, коли вони нам стануть в нагоді в наступний раз. Теплого взуття у нас по одній парі, і вона до сих пір з нами, так як навіть в Африці буває прохолодно.

Маршрут і візи

Микита: Я не збирався їхати в Африку, Ханна не планувала Азію, тому ми поїхали і в Африку, і в Азію. Ми просто вирішили об'єднати наші маршрути. За Азії ми колесили цілих вісім місяців (Китай, Непал, Індія, Таїланд, Камбоджа, В'єтнам, Лаос, Малайзія, Філіппіни, Сінгапур), в Африці вже дев'ятий пішов (Ефіопія, Кенія, Танзанія, Замбія). Зараз ми в Замбії, в місті Лівінгстон, недалеко від водоспаду Вікторія.

Ханна: Ми намагаємося вибирати країни, куди не складно отримати візу. Ну або де вона взагалі не потрібна. В Азії з цим немає проблем взагалі. Візи потрібні тільки в Індії та Китаї. Але отримати їх нескладно. В Африці важче: візи в багатьох країнах потрібні, стоять в середньому $ 50 з людини. Отримати їх без проблем можна прямо на кордоні. У Латинській Америці поки не були. Судячи з усього, цей материк для росіян так само привітний, як Азія, в більшість країн віза не потрібна, і місяць можна перебувати в країні безкоштовно.

Що стосується документів для візи: будь-який документ можна підробити: довідку з роботи, виписку з банку, будь-які броні через інтернет. Тому, навіть якщо у вас насправді немає ніяких планів, ви зможете переконати консула в тому, що у вас все строго за розкладом і навіть є зворотний квиток на літак.

Микита: Насправді зараз вже мало кого здивуєш тим, що подорожуєш по декільком континентах, а не просто прилетів на пару тижнів, посидів в готелі і полетів назад. Наприклад, азіата навряд чи здивує інформація, що ви з Таїланду поїдете в Камбоджу, потім до В'єтнаму, потім в Лаос ... Так що ми не приховуємо, що у нас немає ні зворотних квитків, ні офіційної роботи.

Страхи і стереотипи

Микита: По-перше, було страшнувато за здоров'я. Мені зустрічалися люди, які запевняли, що в азіатських країнах немає понять «аптека» і «медицина». На форумах я читав, що багато в Азії до цих пір лікуються подорожником і ходять на прийом до шаманів. Я купився ліками на рік вперед. Насправді в кожній точці цієї планети, до якої у вас вистачить сил дійти або доїхати, ви знайдете всі необхідні ліки. Повірте, не ви одні в цьому світі кашляєте, страждаєте від проносу, головного болю, запорів і печії. Цим займається все людство разом. Так що йод, знеболюючі, пластирі та інші незамінні речі завжди можна купити на місці.

Ханна: Все що стосується папірців, віз, дозволів і т. П. Нас не лякало. Знали, що голова начебто є на плечах - домовимося, впораємося, розрулимо. Африки побоювалися. Зараз соромно, але ж у нас не було інших джерел інформації, крім ЗМІ. Здавалося, що там небезпечно, дикі тварини всюди, племена, спека, хвороби, війни.

Головне, що нам вдалося з'ясувати, - мир не є небезпечним і не страшний. В Африці найнеприємніше, з чим нам довелося зіткнутися, - безмежне цікавість місцевих, часом межує з настирливістю. Прокидаєшся вранці в машині, а навколо тебе натовп місцевих, показують пальцями, сміються, обговорюють. Це злегка дратує, але не смертельно.

складнощі

ХАННА: Життя поза зоною комфорту стимулює думати, виплутуватися, рухатися. Вона не дає тобі занудьгувати і постійно підкидає складності. Але з часом ці складності починають повторюватися і набридають. Ти постійно економиш, переживаєш. «Попереду ще цілих чотири дні без душа», «Блін, знову будемо їсти рис, ну, рис так рис», «Охолоджуюча рідина для двигуна - дорогувато, давай на воді». Першу частину тріп ми більше помічали позитивну сторону життя поза зоною комфорту, а зараз все навпаки.

Це дико обломно - стояти у Кіліманджаро і не піднятися на нього просто тому, що немає грошей. Трекінг на найвищу гору Африки з людини коштує $ 1 300. На ці гроші ми можемо жити удвох 40 днів.

Микита: Найстрашніше - зірватися. Адже будь-який стрес накопичується. Щоб цього не сталося, я включаю бажання доводити все до кінця. Адже якщо я здамся, краще не буде. Якщо цей метод не працює, то я згадую свою роботу в банку і щосили уявляю, як прокидаюся і йду туди.

З Ханною це не проходить, вона любила свою роботу, тому її підбадьорюю як можу. Ми прислухаємося до себе і, якщо розуміємо, що більше не під силу, беремо паузу будь-яким можливим способом і даємо своїй нервовій системі відпочити. Один раз ми повернулися на місяць в Астану до батьків Ханни, після чого продовжили подорож. Але в Москву так повернутися не можна: там старт і там же фініш.

Але в Москву так повернутися не можна: там старт і там же фініш

Ханна: Зараз в Африці ми по вісім днів живемо в машині, а потім два-три дні в гестхайусе переводимо дух і витрачаємо зекономлені гроші. Це середні цифри. Тут складно планувати. Можна сказати собі, що ми завтра знайдемо де жити, і не знайти. Тоді +1 день в машині і без душа. Загалом, не митися тиждень стає чимось на зразок норми. Але у нас є відро, яке ми кожен день наповнюємо водою на заправці або з колонки, з нього і обполіскувати. Спимо в тачці. Є москітна сітка, так що ми відкриваємо вікна, і нам не душно.

НИКИТА: Бувало й таке, що спали просто на вулиці: в Індії, В'єтнамі, Малайзії. Відчуття еволюціонують. У перший раз ти прокидаєшся і думаєш: «ніштяк, ось ми круті, все дарма». Але потім вже намагаєшся уникати подібних моментів. Вже нічого доводити нікому не потрібно. Так що ми намагаємося більше на вулиці не ночувати.

Фізично непросто даються постійні переїзди. У В'єтнамі, наприклад, громадський автобус розрахований на 20 осіб, а їдуть в ньому 40. Ти сидиш, затиснутий з усіх боків, 7-10 годин поспіль. В Ефіопії інший атракціон - нелегальні маршрутки, які ночами (поки спить поліція), їдуть з півночі країни в столицю. Місцевість гориста, тому старий перевантажений мінівен, що мчить по неосвітленій дорозі на швидкості 120 км / год, трохи лякає.

Ханна: В Індії поїзда - просто пісня. Особливо якщо ти їдеш без квитка і спиш на підлозі в тамбурі серед таких же «багатіїв», тільки індусів. Але часом нам траплялися круті комфортабельні автобуси - сліпер-баси з горизонтальними сидушками, на яких можна лежати. В автобусі був кондиціонер і туалет. Якщо ти купуєш нічний переїзд, він замінює тобі готель.

Блог

Микита: Я знав, що емоцій в дорозі буде багато. Хотілося ними поділитися, наскільки це можливо. За півроку до подорожі я зареєстрував YouTube-канал і завів групу «ВКонтакте ». Роботі з відео ми вчилися по ходу подорожі. Довжина серій росла з 6 до 30 хвилин, з'являлися нові примочки (штатив, таймлепсер, петлічний мікрофон). Та й блог в цілому розвивався: ми почали додавати опису до серій, використовувати плейлисти, проставляти теги.

Ханна: Вся Азія шалено фотогенічна і не проти, що ми дивимося на неї через об'єктив. В Африці люди відвертаються, зляться, запитують, навіщо ми знімаємо. Але ми звикли.

Але ми звикли

Камеру, до речі, у нас жодного разу не намагалися вкрасти. Схоже, така техніка - не самий затребуваний товар в бідних країнах. У нас крали тапочки в Індії, зривали ланцюжок з шиї в Кенії, в Танзанії з ранку ми недорахувалися пластикових пляшок, які лежали під машиною. Хоча, звичайно, камеру без нагляду ми ніде не залишаємо, на відміну від тапок і пляшок.

Микита: Найскладніше - це змонтувати відео і залити його на YouTube. Тут дві проблеми - розетка і інтернет. В Азії з цим було непросто, як нам здавалося. Але тільки потрапивши в Африку, ми зрозуміли, що буває гірше. Інтернет тут повільний настільки, що 1,5 Гб у нас завалюються 15, а то і 25 годин. Тут можуть відключити електрику коли завгодно і на скільки завгодно.

Про спільну подорож

Микита: Бути разом 24 години на добу 16 місяців поспіль - це дійсно непросто. Звичайно, ми сваримося. Іноді часто. Іноді сильно. Просто втомлюємося один від одного, та й характер і гордість ніхто не відміняв. Але у нас один будинок на двох, тому піти один від одного особливо нікуди. Іноді хтось один залишається вдома, а другий йде гуляти. Але Ханне по Африці однією гуляти небезпечно - на самотню білу дівчину тут дивляться з особливим пожадливістю. Пам'ятаю, якось вона запустила відром для сміття в одного нахабного мужика. Постояти за себе вона може, але краще не провокувати подібні ситуації.

Нам залишається або приймати один одного, або послати куди подалі. Ми домовляємося, йдемо на компроміси, але в основному наші думки сходяться.

Ханна: У нас уже майже жодного секрету не залишилося, здається. Часто нам і говорити нема про що. Звичайні пари приходять увечері додому і розповідають один одному про минулий день. А нам нічим один з одним поділитися, тому що бачимо ми одне і те ж. Якщо вас цікавить еволюція відносин з дружніх в щось більше, тут все просто: друзями ми не були ні дня.

гроші

Микита: Наш основний дохід - 30 тисяч рублів на місяць, які я отримую від здачі однокімнатної квартири в Москві. Накопичення, які були у нас на початку, давно закінчилися. Періодично передплатники нашої групи «ВКонтакте» підкидають нам на карту гроші, загалом 1 500 рублів на місяць.

В цілому при належному рівні економії нам вистачає грошей на їжу, житло, візи і алкоголь. Коли не було машини, ми витрачалися ще й на переїзди, тепер - на бензин.

Якщо не вкладаємося в бюджет, переходимо в режим «підвищеної економії». Це коли сидиш на одному місці і взагалі нічого не купуєш, крім їжі. У таких випадках зазвичай економимо на м'ясі і їмо рис або макарони з овочами. Але це б'є тільки по мені, так як Ханна і без того вегетаріанка. Траплялося, передплатники, самі того не відаючи, вдало виручали нас своїми 500 або 1 000 рублів в критичний момент.

Ханна: У нас немає страху залишитися без грошей. Хоча навіть якщо так трапиться, ми будемо не одні: в Африці повно людей без грошей. А якщо серйозно, ми знаємо, що наші друзі, передплатники та батьки зможуть нас виручити.

Встати посеред міста з табличкою I need money for travel ми можемо, тут розуму багато не потрібно. Але негарно просити грошей, нічого не даючи взамін. Якщо справи підуть зовсім погано, ми встанемо на вулиці з гітарою або будемо фотографувати народ за $ 1, щоб хоч трохи виправдати вкладення в нас. В Америці це могло б спрацювати. Але тут, а Африці, ця розмова не має сенсу, тут половина живе бідніше нас.

Наш бюджет від країни до країни не змінюється, але змінюється рівень комфорту, який ми можемо собі дозволити. Непал і Індія - поки найдешевші країни з усіх, де ми були. Після них у нас залишалися гроші до кінця місяця. Найдорожчою поки можна вважати Замбію.

Тепер ми пересуваємося на машині, так що при перетині кордонів платимо не тільки за свої візи, а й за дозвіл на тачку. Так що перетин кордонів стало для нас в два рази дорожче.

Так що перетин кордонів стало для нас в два рази дорожче

Микита: Ми думали про заробіток на YouTube. Наші відео нам приносять максимум по 15 баксів на місяць, кожне набирає в середньому три тисячі переглядів. Багато з роликів не монетизуються через авторських прав на музику, яка використовується в ролику. Але навіть якщо б не було такої проблеми, ми б заробили 30 баксів при колишній кількості переглядів. Ось і порахуйте, наскільки потрібно бути популярним, щоб заробляти хоча б баксів 300-400 на місяць.

Ханна: До того ж запит «подорож» далеко не найпопулярніший в пошукових системах. Минулого місяця «кругосвітню подорож» в «Яндексі» шукали 23 тисячі разів, а, наприклад, слово «прикол» - чотири мільйони разів. Так що, розповідаючи про подорожі, популярним не станеш.

краудфандінг

Микита: Автостоп в Африці - справа дуже непроста. А громадський транспорт, як і в будь-якому іншому місці планети, везе тебе тільки від точки А в точку Б. Все, що між, залишається за кадром. Нам захотілося машину, і ми подумали про краудфандінг: «А що якщо? Чому б і ні?". Хоча ми розуміли, що навіть якщо не зберемо гроші на «Бумстартере», продовжимо подорожувати по Африці і без тачки.

Ханна: Звичайно, можна було збирати гроші на всю подорож. Але нам здавалося дивним і нахабним просити грошей на подорож - з якого дива хтось повинен оплачувати втілення нашої мрії? Та й просити грошей на машину теж було незручно. Мені здається, ми були настирливими: лізли людям в очі, у вуха. Просили зробити перепост, писали в личку, знімали відео. Це був напружений місяць. Зрештою ми насилу, але зібрали 150 тисяч. Ми раді, що тоді все закінчилося успіхом, але більше в цій подорожі ми нічого не хочемо просити у людей.

Микита: Ще до подорожі ми шукали партнерів і спонсорів, відправили листи приблизно в 100 різних організацій, підприємств, видавництв і т. Д. Нічого корисного від них ми не отримали.

Про плани

Микита: На самому початку шляху нам здавалося, що кайф від подорожі мінімально залежить від коштів. Нам було тільки в радість знайти пригоди і вибратися з них. Ми були щасливі заощадити на їжі і житло, аби продовжувати свій шлях. Зараз ці позбавлення починають все більше дратувати. Вже немає тієї ейфорії, що раніше. Ми просто доводимо розпочату до кінця. Але, на щастя, нам це неважко робити з посмішкою.

Попереду Латинська, Центральна і Північна Америка. Ну, а там вже додому через Європу або через схід Россіі.Через рік-полторавернёмся в Москву. Я знаю точно, що після приїзду не повернуся до лав офісного планктону. Буду пробувати себе в журналістиці, можливо на телебаченні. Ханна не збирається кидати журналістику, так що в її житті має бути менше змін. Ще у нас з'явилася загальна мрія - побудувати гестхаус або хостел на якомусь острові.

Ханна: Ми не закликаємо всіх разом відправитися в подорож на два-три роки. Подорож - не панацея від усіх хвороб або нудьги. Якщо вам нудно, можна сходити в армію або народити дитину.

Наш проект повинен показати, що мрії потрібно виконувати, інакше хрень якась, а не життя.

Микита: І ми не говоримо, що кругосвітка - це суцільна романтика. Романтика є, ось тільки вона перемішана з сильним запахом поту, постійним відчуттям голоду, відсутністю комфорту і невпевненістю в завтрашньому дні.

Нам захотілося машину, і ми подумали про краудфандінг: «А що якщо?