«Боїнгу» можуть дати команду на відключення пілотів від управління літаком ... »

19.03.2016

Експерти «БІЗНЕС Online» помітили схожість повітряної трагедії в Ростові і катастрофи в казанському аеропорту в листопаді 2013 року

Список сумних дат в історії російської авіації поповнила ніч з 18 на 19 березня, коли в Ростові-на-Дону зазнав аварії пасажирський "Боїнг-737-800», який прямував рейсом Дубай - Ростов-на-Дону. Загинули всі 55 пасажирів і 7 членів екіпажу. На відміну від казанської трагедії 2013 року, ніщо не віщувало біди: авіакомпанія FlyDubai, що належить ОАЕ, не зазнає фінансових проблем, борту - п'ять років, а екіпаж - суцільно іноземці. Невже в усьому винне рішення сідати в нельотну погоду?

Невже в усьому винне рішення сідати в нельотну погоду

«Боїнг-737-800» розбився при посадці в аеропорту Ростова-на-Дону (фото © Стрінгер, РІА «Новини»)

УЛАМКИ розкидано по 1,5 КМ

Чергова трагедія повітряного судна сталася в Росії цієї ночі. О 3 годині 50 хвилин за московським часом пасажирський «Боїнг-737-800», який прямував рейсом Дубай - Ростов-на-Дону, звалився на території аеропорту в місці прибуття. На борту знаходилися 62 людини, включаючи 4 дітей і 7 членів екіпажу. Всі вони загинули. Крім росіян на борту були і пасажири-іноземці, В салоні «Боїнгу-737-800» передбачено до 189 місць, отже, літак був заповнений приблизно на третину.

Лайнер сідав в умовах поганої видимості - в Ростові-на-Дону в ніч з 18 на 19 березня було оголошено штормове попередження, в МНС повідомили про сильний вітер з поривами до 28 метрів в секунду. Літак впав в 50 - 100 метрах від злітно-посадкової смуги. При зіткненні з землею «Боїнг» розвалився на частини і загорівся. Уламки розкидало на 1,5 кілометра. Повідомляється, що літак двічі заходив на посадку. При другій спробі біля самої землі різко задерся ніс лайнера, і він зачепився хвостом за землю. За даними сайту Flightradar, борт два години кружляв над аеропортом, зробивши 10 додаткових кіл.

Слідчий комітет Росії порушив кримінальну справу за статтею про «Порушенні правил безпеки руху і експлуатації повітряного транспорту, що призвело з необережності смерть двох або більше осіб» (частина 3 статті 263 Кримінального кодексу). Для розслідування авіакатастрофи створено посилену слідчо-криміналістична група, до якої увійшли 50 співробітників слідчого комітету Росії. Слідчі і криміналісти приступили до роботи на місці події. На місці трагедії працюють понад 700 осіб і понад 100 одиниць техніки. МНС запустило гарячу лінію за номером 8 (863) 239-99-99 по ситуації, пов'язаної з падінням літака. З родичами загиблих працюють психологи.

Губернатор Ростовської області Василь Голубєв (ліворуч) і начальник Південного регіонального центру МНС РФ Ігор Одер на засіданні штабу з розслідування причин катастрофи «Боїнг-737-800» (фото © Сергій Пивоваров, РІА «Новини») Губернатор Ростовської області Василь Голубєв (ліворуч) і начальник Південного регіонального центру МНС РФ Ігор Одер на засіданні штабу з розслідування причин катастрофи «Боїнг-737-800» (фото © Сергій Пивоваров, РІА «Новини»)

У ростовському аеропорту працює оперативний штаб під керівництвом губернатора області Василя Голубєва. Аеропорт протягом доби не буде приймати і відправляти рейси. Зараз ведеться пошук бортових самописців і останків загиблих пасажирів. Процедура упізнання тіл загиблих пройде в Ростові-на-Дону. Губернатор Ростовської області прийняв рішення про виділення 1 млн. Рублів для сімей загиблих. У ростовський аеропорт прибувають їхні родичі. 20 березня оголошено в області днем ​​жалоби. Співчуття у своєму акаунті Instagram висловив і президент РТ Рустам Мінніханов.

«НЕМАЄ ЖОДНИХ ПІДСТАВ ДУМАТИ, ЩО НА БОРТУ МОГЛА БУТИ БОМБА»

Експерти називають три причини катастрофи під Ростовом-на-Дону: технічна несправність, погана погода і помилка пілотів. Виконавчий директор FlyDubai Гейт аль Гейт на екстрено скликаній прес-конференції поспішив запевнити: «Немає жодних підстав думати, що на борту могла бути бомба».

Те, що сталося - це перша катастрофа в історії компанії FlyDubai, заснованої в 2009 році владою емірату Дубай і здійснює вильоти з величезного аеропорту столиці емірату. Про дин з представників авіакомпанії в Росії в неофіційній розмові повідомив, що для компанії, що трапилося стало справжнім шоком. Парк літаків у компанії новий, за безпекою тут строго стежать і при навіть найменших натяках на несправність знімають авіасудно з рейсу. За даними порталу Flight Radar, лайнер під серійним номером 40241 був випущений в грудні 2010 року, тобто літак зовсім новий. Що стосується аеропорту в Ростові-на-Дону, то, за словами співрозмовника «БІЗНЕС Online», його розташування - в межах міста - створює деякі незручності при підльоті. Зараз в цьому місті будують новий сучасний аеропорт.

У прес-службі FlyDubai нашій газеті дали наступний офіційний коментар: «Авіакомпанія FlyDubai з глибоким жалем підтверджує 55 загиблих, включаючи 33 жінок, 18 чоловіків і 4 дитини, в результаті сьогоднішнього події на рейсі FZ981. Серед загиблих 44 громадянина Російської Федерації, 8 громадян України, 2 громадянина Індії та 1 громадянин Узбекистану. На даний момент ми зв'язуємося і пропонуємо допомогу родичам пасажирів і членів екіпажу, які перебували на борту. Виконавчий директор FlyDubai Гейт аль Гейт за підтримки всього керівного складу авіакомпанії керує діями по ліквідації наслідків події. На даному етапі всі наші зусилля спрямовані на встановлення обставин авіаційної події та надання всебічної підтримки компетентним органам. Команда оперативного реагування FlyDubai в даний час виїхала в Ростов-на-Дону ».

© МНС РФ, РІА «Новости» © МНС РФ, РІА «Новости»

«ТАМ, ЯК І В Казані, літак звалився ПРИ ДОГЛЯДІ НА ДРУГЕ КОЛО»

На думку голови ради директорів аерогруппи «Тулпар» Азата Хакіма, ростовська катастрофа дуже схожа на казанську, коли в листопаді 2013 року в аеропорту столиці Татарстану розбився «Боїнг 737-500»: «Там теж літак звалився під час відхід на друге коло, тільки у нас він увійшов в землю під кутом в 80 градусів, а тут, по попередній даними, кут становив 60 градусів. Також спостерігається втрата керованості літака. Будемо чекати висновків комісії ».

© Сергій Пивоваров, РІА «Новости» © Сергій Пивоваров, РІА «Новости»

Нагадаємо, розслідування авіакатастрофи в Казані тривало цілих два роки, в результаті основна відповідальність була покладено на непрофесіоналізм пілотів і системні недоліки в їх підготовці. Однак з такими висновками погодилися не всі: до висновків МАК окрему думку доклала Росавіація, яка вважає, що однією з можливих причин авіакатастрофи могло стати заклинювання керма висоти, до якого привела критична несправність. У зв'язку з цим МАК навіть оголошував про відкликання льотних сертифікатів у всіх «Боїнгів» країни, проте в листопаді 2015 року повноваження з сертифікації постановою уряду РФ у нього відібрали.

© Сергій Пивоваров, РІА «Новости» © Сергій Пивоваров, РІА «Новости»

У випадку з нинішньою авіакатастрофою наш співрозмовник пропонує не поспішати з висновками. «Ніколи катастрофа не буває тільки з однієї причини, трапляється ланцюжок випадковостей і чинників, які зустрічаються в одній точці. Напевно там ці непрямі причини також вплинули на такий сумний результат ». «Боїнг-737-800» - це літаючий комп'ютер, а льотчик там оператор, - каже Хакім. - У взаємодії людини і машини при зміні конфігурації польоту виходить дуже небезпечний момент. Тут мова йде про частки секунди, особливо при виході на друге коло поблизу землі. При взаємодії комп'ютера з льотчиком в цій ситуації те чи електроніка спізнюється, то чи льотчик не ті дії виконує. Це такий критичний момент ».

Проте його дивує, що пілоти «Боїнга» два години кружляли навколо аеропорту, в той час як неподалік був аеропорт міста Краснодар з більш сприятливими погодними умовами. «Іди, перечекай там погоду, а потім просто перелети з Краснодара в Ростов, в кінці кінців. В крайньому випадку на автобусі можна людей перевезти, а вони пішли на невиправданий ризик », - говорить експерт.

Зазначає він і можливі проблеми в комунікації між пілотами, адже з ообщается, що тільки один член екіпажу був росіянином, інші - грек-кіпріот (командир екіпажу), громадяни ОАЕ, двоє іспанців. «Мене одне бентежить в авіакомпаніях такого типу - екіпаж укомплектований з різних країн (керівник екіпажу був громадянином Кіпру, в нього входили представники ще кількох країн - прим. Ред.), Наскільки я розумію, - каже Хакім. - злітаність у них, звичайно, не дуже висока. Коли представники різних націй в одній кабіні, знайти спільну мову важко, особливо в критичних ситуаціях це дуже важливо. Потрібно, щоб з півпогляду один одного розуміли ».

© Сергій Пивоваров, РІА «Новости» © Сергій Пивоваров, РІА «Новости»

«ЦЕ ЛІТАК НОВОГО ПОКОЛІННЯ, ВІН ЗДАТНА ЗДІЙСНЮВАТИ ПОСАДКИ У будь-яких метеоумовах»

«Ситуація розгорталася протягом тривалого часу, вони чекали в зоні очікування поліпшення погоди, - розповів« БІЗНЕС Online »колишній командир повітряного судна, фахівець з безпеки польотів Олександр Романов. - Дуже схоже на те, що під час заходу екіпаж сам себе загнав у цю ситуацію: спочатку довго чекали, а потім в нічних умовах з сильним вітром почали сідати. Крім того, якщо вони включили посадочні фари, могли втратити просторову орієнтацію на секунди або частки секунди, а при сильному пориві вітру літак створив крен і зачепився за злітно-посадкову смугу ».

© Стрінгер, РІА «Новости» © Стрінгер, РІА «Новости»

«Дуже схоже, що це помилка екіпажу і вони не впоралися з керуванням, - вважає Романов. - Я не знаю всіх обставин, чому вони чекали, можливо, перейшли кордон, за яким просто не вистачало палива ». При цьому експерт високо охарактеризував авіакомпанію FlyDubai і парк її літаків. «У FlyDubai дуже хороша репутація, до цього у них не було катастроф, це перший досвід, - зазначив Романов. - Підготовка екіпажів у них дуже хороша, у FlyDubai і Emirates підбирають найдосвідченіших льотчиків з усього світу ».

Особливості аеропорту Ростова-на-Дону наш експерт відкинув як причину трагедії: «Особливостей аеропорту в Ростові немає, є особливості погоди - в основному це сильні рвучкі степові вітри, так звані низові вітру, які можуть створити зрушення вітру при заході на посадку, крім того, часто відбуваються зливові заряди. Свою роль зіграв і захід на посадку в нічних метеоумовах ».

© МНС РФ, РІА «Новости» © МНС РФ, РІА «Новости»

На думку експерта «БІЗНЕС Online», вік літака також не вплинув на катастрофу. «Боїнгу», який впав, було всього лише 5 років, він був в «юному» віці за нормами літаків, - пояснив Романов. - Це літак нового покоління, він здатний здійснювати посадки в будь-яких метеоумовах. Але в даному випадку була велика залежність від вітру, а коли бічний вітер складає більше 10 метрів в секунду, це не дозволяє сідати в автоматичному режимі, і, за правилами, треба виконувати ручне управління ».

Той факт, що трагедія сталася фактично в день річниці приєднання Криму, відразу ж породив і версії про можливий теракт - тим більше що всі пам'ятають історію з єгипетським лайнером А321. Правда, на цей раз справа може бути не в бомбі. «Якщо цей« Боїнг »з'єднати з тим, який розбився в Пермі коли загинув легендарний генерал Володимир Трошев і« Боїнгом », який завалився в Казані, на борту якого був син президента РТ, вийде цікава думка, - каже політолог Андрій Дев'ятов. - Справа в тому, що після 11 вересня 2001 американці на «Боїнгах» при проведенні регламентних робіт модернізують систему керування літаком, яка дозволяє їм через космічні супутники управляти кораблем. Таким чином, вони «Боїнгу» можуть дати команду на відключення пілотів від управління літаком, після чого літак - тюк носом об землю ».

Тим часом рейси авіакомпанії FlyDubai в Дубай з Казані вилітають двічі в тиждень - по середах і суботах (сьогодні виліт заплановано на 14:25). Як розповів «БІЗНЕС Online» президент асоціації турагентств РТ Раміль Міфтахов, завантаження літаків до сьогоднішнього дня в напрямку Дубай була досить висока, від 70% до 100% на кожному рейсі. «Після скасування польотів в Туреччину це в даний момент найпопулярніший напрям», - додав Міфтахов.

Невже в усьому винне рішення сідати в нельотну погоду?