Розенкранц в дельті Дніпра

Ура! Розенкранц готовий. Це ми з моїм молодшим братом Пашею так домовилися назвати туристичну байдарку. Був ще варіант Пантагрюель, але він видався менш милозвучною. Головне те, що для судна передбачається можливість появи напарниці.

Взагалі байдарка Таймень-2 - це класика водного туризму. Розрахована на 2-х веслярів або 250 кг баласту, і при цьому в складеному вигляді поміщається в рюкзак. Як на мене - ідеальний варіант як дуже компактною і мобільного дачі. Це при тому, що живу я в Херсоні, а фішка Херсона - це дельта Дніпра: лабіринт з десятків великих і малих річок, єриків, проток і озер. Ось уже є де розвернутися і заблукати.

Байдарку, як спосіб туризму, я відкрив для себе тільки в минулому році, коли ми зі старшим братом Сергієм зробили першу прогулянку на орендованій Таймені по непролазних хащам Дніпровських плавнів. Ми тоді ще потопельника знайшли в цих самих хащах, ніж допомогли зайшов в глухий кут слідству, але це інша історія.

Тоді це була перша байдарка, шкуру якої я виготовив з ПВХ-тканини у себе на роботі на замовлення тієї самої фірми, що займається їх прокатом (стара то зовсім зносилася). Після цього на роботі ми виготовили ще з два десятка таких шкур. Так що звертайтеся. В цьому році я зробив уже п'ять походів з водних околицях Херсона, беручи ці ж байдарки на прокат.

І ось нарешті і у мене з'явився алюмінієвий каркас від Таймень-3. Засмучувало те, що він виявився без деяких деталей. Але їх відсутність мені здалося некритично. Щоб довести це мені знадобилося трохи інженерної кмітливості, дриль, болгарка і алюмінієві заклепки. Там відрізав, тут додав і в результаті з некомплектного каркаса Таймень-3 вийшов комплектний Таймень-2, плюс купа запчастин.

Один мій друг Вовка, до речі, відмінний автомаляр, у вільний час займається східними духовними практиками, давно вже просив поводити його по нашим плавнях.

На цей раз ми пішли двома байдарками. На Розенкранц і на байдарці, яку я відновив для Федерації Туризму. На веслах: я, мій брат Сергій, Вовка і його подруга Таня з Одеси.

Я підрядив з роботи вантажівка, і він доставив нас з байдарками до центральної набережної біля готелю Фрегат. У перший раз, Вовці і Тані дуже стрьомно було сідати в хитку байдарку і ще відразу виходити на велику воду з пристойним хвилюванням.

Рідкісна байдарка допливе до середини Дніпра

Але хлопці впоралися зі своїми страхами і швидко звикли до хитавиці і до управління. Ну а ми з Сергієм вже досвідчені дядьки, і знаємо, що цю байдарку насправді важко перевернути.

Відразу ми попрямували на протилежний берег, до пляжу морпорту, щоб хлопці змогли зручніше розташуватися, а заодно ще раз перевірити технічний стан плавзасобів. Як не дивно майже все було в порядку, крім Таниного весла. У місці з'єднання воно злегка люфт. Я змінився з нею своїм. Краще сам помучиться.

І ми пливемо. Через третій затон і протоку перебійного виходимо на річку Конку. Там трохи пропливши далі дач знаходимо бережок і причалюємо до нього, щоб покупатися і перекусити. Такий собі другий сніданок. Полянка виявилася дивовижна.

Після другого сніданку

Ми її відразу прибрали від полімеризованих слідів цивілізації, які забрали з собою, а потім розляглися на травичці. Добре-то як! Трохи не заснули. Виявляється, попередню ніч ми все майже не спали, кожен зі своїх причин. Але треба плисти, адже плани у нас грандіозні, аж до невпевненості в їх можна втілити.

з Еріка

З Конки через вузький, звивистий єрик ми випливаємо на озеро Кругле. Тільки там можна побачити таку кількість лілій і різноманітність пернатих. Групи бакланів тусуються на голих маслинах, голосно шелестять в очереті удоди, зимородки Пархаев як маленькі сині винищувачі-перехоплювачі, нирки косять під іхтіандрів, кулики носяться як очманілі по лататьям, шуга натовпу білих і сірих чапель і навіть пара огрядних як іспанські галіони пеліканів пропливають вдалині . Птахи стали захищати свої суверенні території і атакувати подібно ескадрильям штурмовиків, позиціонуючи нас як окупантів.

Вихід на озеро Кругле

Рятуючи свій флот від нальотів авіації, ми заходимо в гирлі невеликої протоки, купаємося, і по ній через дачі, чимось напомінаюшіе Венецію, знову виходимо на Дніпро. Не знаю, є де-небудь ще такі дачі, як у нас. Це цілі селища на островах з усіх боків оточені водою. Протоки як вулички, а ми на байдарках як гондольєри.

Вийшовши на велику воду, ми остаточно расхрабрились і пішли прямо посередині Дніпра до пудів протоці, ключовому ділянці задуманого маршруту. Пудова протоки на початку сильно петляє. Вона частково штучна і ділить острів Великий Потьомкін на дві нерівні частини. По обидва боки її йдуть акуратненьких дачі. Ми побачили колонку і, хоч води у нас було достатньо, все ж вирішили поміняти вже теплу воду з кількох пляшок на свіжу. І правильно - вода в ній виявилася надзвичайно смачною і холоднючей. Назустріч нам проплив теплоходік, що збирає по причалів дачників. Ось ще один поворот протоки і дачі закінчилися.

Ось ще один поворот протоки і дачі закінчилися

Дачі на пудів

Стомлені веслуванням і спекою в черговий раз ми стрибаємо в воду. Цього разу купання набуло характеру колективної медитації. Час, здавалося, зупинилося, і ми парили в теплому течії річки. Але мого терпіння не вистачило довго спостерігати цей розпуста в воді і все різко розсілися по байдарок.

Трохи пропливши далі, зліва ми побачили заманливо мальовничу протоку. По карті вона вела в глухий кут до озера в середині острова. Ще жодного разу до цього я не запливав в такі глухі куточки. А дарма. Атмосфера там чарівна. І чим далі запливати, тим більше занурюєшся в казку. Моторки туди не заходять, вітер не задуває, кругом світ, тиша і спокій. По берегах протоки і озера прямо з води ростуть дерева. Вода тиха і прозора, як ніби там є течія. Хоча і велика глибина озера може бути причиною цього. Риби там, напевно, повно. Може навіть всякі чудовиська живуть в такому тихому болоті.

Може навіть всякі чудовиська живуть в такому тихому болоті

У тихому болоті

Але нам пора. Я дуже хотів стати табором на річці Солониха. Мене туди тягнули спогади з дитинства. Пам'ятаю гарний берег з піщаним пляжем, велику галявину, високі шовковиці і розлогі верби, дикого, доброго кота Ваську, який кожні вихідні зустрічав нас з батьками, коли ми приїжджали на моторці, а я маленький лежав в хитному гамаку, дивлячись в нескінченно блакитне небо, і засинав. Я був там 25 років тому ...

А зараз ми гребемо довгий, нецікавий шматок широкого судноплавного русла Дніпра. Де то далеко здається, що вже видно Днепрорвскій лиман, але це просто серпанок. Гребти нам ще аж геть до тих дерев. Там повинна бути протоки до річки Серединці.

Там повинна бути протоки до річки Серединці

Велика вода

Сонце тим часом неухильно котиться на бічну. Але час на кшталт ще є. Запливати на протоку. Бачимо Хороший бережок. Промайнула думка, закінчити на сьогодні подорож, але вона тільки промайнула. Зупинити то мене не кому. Гребемо далі. Перетинаємо річку Серединку і входимо в вузенький-преузенькій єрик, що веде до озера Малому. Якщо озеро настільки ж дрібне, наскільки цей єрик вузенький, то нам прийдеться йти по ньому пішки. Справді, єрик такий вузький, що веслом можна тільки відштовхуватися від дна, а сама байдарка між очеретяними стінами цього тунелю ледве-ледве протискується. Добре хоч поворотів в ньому немає. Дякую Сергію, він, сидячи попереду, збирав на себе всю зустрічну павутину, і на виході з тунелю вже був готовий окукливаться. Але ми-то, з нашими навичками і властивою всім лосів природного дурью, досить швидко пройшли єрик, а ось Вовці і Тані довелося помучитися. Точніше активно мучився Вовка. Таня більше допомагала йому активним співом мантр.

Сонце торкнулося очеретів, а ми опинилися в дуже згубне місце. Це ж не озеро, а справжнє болото. Глибина води не більше сорока сантиметрів і півтора метра намулу (а може і більше). А навколо тільки очерет і очерет. Нам треба перетнути це озеро і виплисти на річку Солониха. Хлопці добряче втомилися і, схоже, деморалізований. Але це більше від невідомості. Адже вони взагалі не уявляють, де ми знаходимося, і в який бік треба рятуватися. А від обіцяного бережка з дитинства ми були ще дуже далеко. І чи є ще по шляху хороші берега з дровами і галявинкою, щоб поставити намети ми з Сергієм не знали.

Ми доплили до краю озера. На супутниковій карті чітко видно протоки до Солониха, а в реальності стоїть стіна очерету. Ну невже вона повністю заросла? Покатавши навколо заростей і не думаючи здаватися, ми з братом таранимо цю стінку. За товщею очерету з'явилося деяке розрідження і далі вже майже вільна протока. Хлопці йдуть наш приклад, не без труднощів, звичайно. Ф-ух! А я вже думав, доведеться обходити всі озеро до іншого, більш широкої протоці.

Дійшовши по Солониха до її розгалуження, ми знаходимо бережок з галявинкою, але вона виявилася дуже маленька і зовсім без дров. Хоч газові пальники у нас були, але так хотілося живого вогню, щоб просушити намоклі від бризок речі. І ми рухаємо далі вгору за течією. Ми з Сергієм пливемо завжди швидше Вовки і Тані, і тепер їх уже не просто чекаємо, а зупиняємося, щоб перевіряти берега на можливість ночівлі, але поки що марно. Кругом болотисті зарості, малопридатні для лагеря.Таня і Вовка посилено співають мантри, ймовірно для матеріалізації місця стоянки.

Сонце давним-давно село, річка плавно занурюється в сутінки, а підходящого берега все немає. Як раптом за одним з поворотів річки нам відкривається невелика галявина з відмінним бережком. Ми до неї причалили, і проаналізувавши, знайшли її небхідно достатньою якраз для нашої групи (ймовірно мантри допомогли). Місця тут рівно для двох наметів і багаття. Є кілька сухих дерев, дров з яких має вистачити на один вечір. Правда вранці, в заростях я виявив ще і ничку з дровами, ким то ретельно заготовлену. А ми, не знаючи цього, жадібно віддирали суху кору від мертвих стовбурів і обгризати сухі гілки.

Байдарки ми витягли на берег, вибрали з них всі речі аж до надувних поплавців і фанерних сидінь і перевернули, щоб злити набризганную воду.

Розклали намети, і після деяких дебатів Вовка спокусив нас на гречану кашу. А то ми збиралися відбутися тільки чаєм з булочками. Були задіяні всі вогненні ресурси. На одній пальнику вариться каша, над Вказати чай. А теплом багаття ми сушимо одяг і каремати, що грали в байдарках роль підлог.

При цьому нас, звичайно, старанно атакують комарі, але ми настільки щасливі виявитися на суші, що не особливо цим морочитися. Більш того, ми ще влаштовуємо нічні купання і пірнання, ніж підіймаємо тонус і апетит. Берег тут щільний, але невисокий, всього-то сантиметрів 30-40, але під воду він йде дуже різко і дуже глибоко. Тому тут можна сміливо пірнати рибкою, не боячись заритися носом у мул.

Каша у Вовки вийшла відмінна. Він здобрив її екзотичними спеціями і маслом ДХІ, тому вона пішла на ура. Чай Пу-ер на хорошій воді з дачної колонки теж вийшов божественний. Ситі і стомлені ми розбрелися по наметах.

Тент на наметі ми з Сергієм не ставили, щоб вона краще провітрювалася, і можна було бачити зірки крізь сітчастий стелю. Засинаю я під писк комарів, прокидаюся теж під нього. Чекаю ще півтори години, коли пригріє сонце, і можна буде себе комфортно почувати зовні.

Сонце стало просочуватися крізь вербову крону. Писк вгамувався. Але все одно, поки я чекав пробудження народу, встиг ще не раз скупатися. Далі збори наметів і всього барахла по байдарок і відчалювання від цього прекрасного бережка, прихистив втомлених, які співають мантри веслярів.

Бережок обітований

Сьогодні завдання-мінімум - допливти додому. Від Солониха попливемо по річці Конці повз міста Гола Пристань, а далі на Херсон, або ще чого придумаємо. Хоча при необхідності машина може нас забрати з будь-якого місця.

Берег з далекого дитинства вже поряд і по шляху. Вихід до Конці і ось він. Звичайно, тепер тут все змінилося. Дерев не так багато, і не такі вони тепер великі, як здавалося в дитинстві, пляжик тепер в іншому місці, але все одно це відмінне і дуже красиве місце для стоянки.

За Конці пливемо повільно. Сильний зустрічний вітер і зустрічна течія заважають розігнатися. Три години ми добираємося до Голої Пристані. Ось тут-то я і пробую свій найсмачніший кавун в цьому році.

Як то кажуть, чим важче битва, тим солодший перемога кавуни.

Екскурсія для Тані по Голій Пристані, на набережній якої останнім часом з'явилася купа нових скульптур. Тут і русалки з неосяжними формами, і пам'ятник Українській Жабі, яка нас душить, і пам'ятник кавун, і багато інших? так що Приїжджайте в Голу Пристань. Дуже прикольний містечко.

Від Голій Пристані до Херсону йти легше. Вітер ущух. Ми відпочили. Але підпливаючи по Конці до острова Великий Потьомкін я, не подумавши про наслідки, запитав хлопців:? Гребемо відразу в Гідропарк, або, якщо ви не втомилися, ще попливемо до річки Кошовий і селу Дніпровському, де і висадимося на берег ??. Хлопці просто не уявляли, скільки туди ще пиляти і сказали, що повні сил і бажання ще поплавати. Погарячкували ми звичайно, але ніхто не скаржився.

Цікаво, що вода в основному руслі Дніпра помітно зеленішою прозорою Конки і Солониха, а Кошова взагалі схожа на гороховий суп за кольором і густоті, адже на неї припадають майже всі міські стоки. На обличчя нездатність очисних споруд утримувати побутову хімію, через що і цвіте вода. І скільки в Дніпровському народу купається в цьому киселі.

Але ось уже і машина нас чекає. Всі втомлені і задоволені ми поїдаємо фінішний, призовий кавун.

Від Розенкранца я був в невимовному захваті і щасливий як дитина. Класна вийшла байдарка, і класне вийшло подорож.

Максим запопадливим - завзятий турист-байдарочники
Маршрут на карті
7.02.2011

Ну невже вона повністю заросла?