Вірменія і Нагірний Карабах - швидко і бюджетно

17 липня 2015 р 16:20 Степанакерт - Азербайджан, Вірменія Червень 2015

День 1 День 1

Перший раз я побувала в Вірменії в січні. Подивилася Хор Вирап на тлі силуету Арарату (була сильна хмарність), Єреван, Гарні в снігах, музей-заповідник Зварноц, Ечміадзін ... Тому, плануючи поїздку, всі ці місця я рекомендувала друзям подивитися без мене, тому що я прилітала пізно ввечері і вранці ми відразу виїжджали з Єревана, щоб встигнути дістатися до Карабаху і повернутися до воскресіння.

Мною був ретельно продуманий план. Я багато читала звітів про поїздки по Кавказу на машині з місцевим водієм. Це простіше і зручніше, а при хорошій великої компанії не набагато дорожче, ніж на маршрутках. Час так економиться, несподіванок, як правило, не буває, і водій показує по дорозі інші цікаві місця, про які туристи і не підозрює.

Але ми мандрівники і не керований часом і обставинами. Тому кожен день непередбачуваний.

Залишивши непотрібні речі в хостелі, ми вирушили з автостанції біля залізничного вокзалу - прямо біля метро. Маршрутка їхала в сторону села Арарат, на ній так і написано латинськими літерами - Khor Virap.

У літню пору багато туристів, всі машини заповнені, попутку знайти складно. Але нам пощастило, після монастиря нас підкинули до траси, а там вірмени їхали в ту сторону і не просто підвезли до повороту до наступної нашої мети - винний завод Арені, - але і почекали, поки ми пообідаємо в ресторані навпроти.

Винний завод Арені, куди нас привезли на попутній машині (на фото - велика зелена)

Потім, дізнавшись, що ми їдемо в Нораванк, сказали, що тут є печера, де знайшли найдавніші тапочки в світі. Я читала, що печеру закрили. Але для нас за тисячу драм з людини відкрили, включили світло і ми побродили там серед археологічної розмітки.

Археологічні розкопки в печері Арені

монастир Нораванк

Після Монастиря Нораванк ми зупинилися біля річки випити вина, яке купили вірмени - незапланована опція в нашій програмі.

Дощ, від якого ми рятувалися в печері з древніми глечиками і кажанами, скінчився. Сутеніло. Вірмени їхали в своє місто і, підкинувши нас, навантажених пакетами з пляшками вина, до площі міста Вайк, запропонували залишитися переночувати, а завтра їхати в Джермук.

Але у нас за планом була ніч в місті Сісіан. Ламати план не хотілося - нам треба було побачити всю Вірменію за п'ять днів.

Тому ми застопили вантажівка. У кузові було трохи гною, водій погано розумів по-російськи, але головне - він їхав в Сісіан. Дорога довга, через гори, але нас і це не лякало.

До Горіса ми доїхали на інший попутній машині - в кузові з гноєм

А з кузова навіть фотографувати зручно.

Вантажівка зупинилася. Показалася голова водія. Він показав на вогні внизу і сказав що це і є Сісіан. Але запропонував їхати в Горіс. Ми запротестували. Нам треба в Сісіан. «Добре,« - сказав водій. Його голова зникла, а вантажівка поїхала далі. Скоро зникли вогні Сісіана, сховалося сонце і зійшов місяць. Вітер здував нас і заморожував мозок, далеко на вершинах ще лежав сніг. Хотілося пити і їсти.

Нарешті вантажівка з'їхав з траси і зупинився в місті. Водій зателефонував усім друзям і вони приїхали за нами, щоб відвезти в готель. Гостинні вірмени запрошували нас погуляти і випити вина, але ми були так змучені, що не знайшли сил продовжити так добре почалася ніч. Ми в Горісом - в місті, де планували залишитися наступної ночі.

У Горіс приїхали вже вночі

Тому припала почати маршрут з кінця. І поїхати вранці не втрачаючи часу в Степанакерт.

день 2

Отже, вранці ми поснідали і пішли міняти гроші. Знайомий таксист пропонував довести нас до Степанакерта всього за 10000 драм, але ми відмовилися. І поїхали на автобусі за 2000 драм з людини. Але спочатку, поки шукали банк і автовокзал, подивилися місто.

Спека нещадно забирала наші сили, мучила спрага. Добре, що на вулицях Вірменії стоять фонтанчики з водою.

І ось ми їдемо через перевал в Арцах - Нагірний Карабах. Мене відразу ж заколисало ... Водій зупинив маршрутку і я пробл. ... Деякі пішли мій приклад пізніше. На паспортному контролі на кордоні нам дали адресу, де потрібно отримати дозвіл про перебування в Нагірно-Карабахської республіки. Водій нам обіцяв показати і МЗС, і гестхаус. Швидко заселившись, кинувши пакети з вином з Арені, ми поспішили за дозволом і далі в Шуші, так як завтра планували їхати назад, щоб не поспішаючи оглянути Татев і Сісіан і повернутися в Єреван.

Поки нам оформляли дозвіл, ми розглядали фотографії красивих місць в Карабасі, розвішані як інформація для туристів. Мене привабила фотографія дивного ущелини і незвичайного водоспаду. Красиві місця - обов'язкові для відвідування в кожному моєму подорожі. Must see. І ми вирішили дізнатися, де цей водоспад і сходити до вечора з Шуші. Ще одна незапланована опція на маршруті.

Mи зайшли в магазин за фруктами - перекусити, і відразу сіли на маршрутку в Шуші. Часу мало, гуляти по Степанакерт в пошуках ресторану колись. Фрукти з'їли по шляху - мандрівник вміє встигати все: і поїсти, і поспати, і випити місцевого вина, і подивитися красиві цікаві місця, і поспілкуватися з місцевими людьми.

Маршрутка висадила нас біля старовинної церкви, таких в Шуші дві.

Храм в Шуші (Нагірний Карабах)

Далі ми пішли вглиб міста, до мечетей і будинкам, які були кинуті жителями під час війни. Все збереглося непогано, лише трохи зруйнувалося, і зараз цілі райони міста пустують і заростають деревами.

Руїни будинків в Шуші (Нагірний Карабах)

Руїни мечеті в Шуші (Нагірний Карабах)

Блукаючи по вузьких стежках, в які перетворилися вулиці, ми запитували місцевих жителів, як пройти в ущелині Гунот - але відповісти було непросто і нам порадили взяти таксі.

Раптом ми натрапили на музей і запитали там. Нас відправили в інший музей, де ми зустріли Сергія - таксиста, який випадково зайшов до одного.

Ми прогулялися по музею, послухали коротку історію Карабахської війни, потім не втрачаючи часу поїхали з Сергієм дивитися другу старовинну церкву. А потім почалося найцікавіше.

Таксист Сергій взяв з нас всього 4000 драм за поїздку до ущелини Гунот, прогулянку до водоспаду і повернення в Степанакерт.

Ущелина Гунот біля міста Шуші (Нагірний Карабах)

Він прогулявся разом з нами, показуючи ті місця, де йшли бої, де були підбиті танки і де гинули люди. Він все це бачив на власні очі, він воював разом зі своїм народом.

В ущелині є красивий, весь покритий зеленню міст, там же тече річка, близько хачкара маленький водоспад.

Але це був не той водоспад, який ми бачили на картинці. Сергій не знав, куди йти і подзвонив в музей. Там йому пояснили дорогу і ми пішли далі. Довелося перейти річку по хиткому, але напрочуд міцному містку. І ось перед нами маленький, але дивовижної краси водоспад. Як тільки природа створює такі речі - завжди неповтрімие, унікальні і ... тендітні ...

Ущелина Гунот біля міста Шуші (Нагірний Карабах) водоспад Парасолька

Влітку добре подорожувати - довго триває світла частина доби. Було вже пізно, але ще досить видно, щоб бродити по ущелині і слухати розповіді про місцеву фауну.

В ущелині ведуть три шляхи, як нам сказали в музеї: короткий, але важкий, довгий, але легше, і шлях на таксі через сусіднє село і трохи пішки - для тих, у кого немає часу йти цілий день,

Наші дівчата, досвідчені мандрівниці, на зворотному шляху відразу знайшли екстремальну стежку до Шуші - тобто назад. Добре, вчасно зупинилися, машина ж нас чекала зовсім в іншому місці.

У Степанакерт приїхали вже коли стемніло і пішли відразу вечеряти в шашлична, одноголосно проголосувавши проти піцерії - альтернативи шашличної.

Сергій пропонував нам залишитися ще на день, щоб покатати нас по Карабаху, і ми готові були залишитися, адже в плані було два дні відведено на Карабах. Але пазли не складалися: наш автобус їхав в 15 годин, а до цього часу Сергій не міг нас привести назад: дорога довга і погана.

Тому ми відмовилися від ідеї побачити ще щось в Карабасі і виїхати маршруткою Степанпкерт-Сісіан о 10 годині, вийшовши на повороті в Горіс, щоб звідти поїхати до однієї з головних точок нашого маршруту - «Крила Татева».

Рано ми розпрощалися з Карабахом! Увечері Едик, господар гестхауса, запросив нас пити домашню місцеву горілку. І за цією справою вирішили вранці подивитися місто Ванк і монастир - але для цього треба було прокинутися раніше, зібратися, поснідати і в 7 ранку відправитися в сторону дивного карабахського міста - теж своєрідна пам'ятка.

день 3

Так як програма, ретельно підготовлена ​​мною, порушили через те, що ми захопилися вечірньої Вірменією і прокотилися зайву пару годин з вітерцем в кузові вантажівки з гноєм, довелося маршрут перекроювати. Татевская найдовша канатна дорога і Зорац КЕРЕРА (Караундж) - мегалітичний комплекс-були основними точками нашого маршруту.

Отже, прокинувшись рано по будильнику, ми помилися і сходили в туалет за певною схемою, щоб розподілити свій особистий ранковий час правильно, зі змістом. О шостій з хвилинами наш водій, один Едіка, був уде біля воріт. Йому о 10 годині треба було на роботу, тому так вийшло, та й на краще, що дуже рано почався наш день. Поснідавши, рівно о 7 годині ми завантажилися в машину і виїхали в монастир Гандзасар і місто Ванк.

монастир Гандзасар

Монастир Гандзасар був ще закритий, адже було дуже рано. Поки ми бродили навколо і щось фоткали, ворота відкрилися для нас і ми змогли побачити щось прекрасне ... Всім рекомендую обов'язково відвідати цей монастир.

село Ванк (Нагірний Карабах)

село Ванк (Нагірний Карабах). Номери від азербайджанських машин

Далі нас привезли в казкове місто Ванк. Вранці він здавався пустельним ... пофотографувати цю незвичайну побудовану нещодавно пам'ятка, ми помчали назад і якраз встигли на свій автобус. Всі вже знали, що нам дуже треба в Татев і тому на трасі нас чекав таксист з Горіса - той самий, з яким ми відмовилися їхати вчора в Степанакерт, вважаючи за краще задушливий автобус.

Він питав, чому ми з ним не поїхали, а я спала ще ... не могла відповісти, добре що мої друзі знайшли в собі сили придумати логічний і правильний відповідь.

По дорозі ми побачили мандрівницю з Польщі років 60, з якою ми познайомилися в хостелі в Єревані. Вона подорожує автостопом одна, і вже знає, що у Вірменії це важко, тим більше по жарі. Ми закричали водієві, щоб зупинив машину і забрав жінку. Він так і зробив.

Так ми і приїхали до початку канатної дороги. Але, дізнавшись ціну на канатці, мандрівниця з Польщі засумнівалася і вирішила йти пішки в гору. Дісталася вона до Татева або поїхала в Єреван - ми дізнаємося пізніше, коли знову зустрінемо в єреванському хостелі.

Найдовша канатна дорога в світі - "Крила Татева"

Добравшись до Татевского монастиря по найдовшій канатній дорозі в світі, ми розбрелися в різні боки щоб не заважати один одному фотографувати.

Недалеко є Татевская пустель, заросла рослинністю, і до неї на стародавніх картах позначена дорога, досить проста і недовга. Але ми спустилися стежкою до річки, а дорога, так добре почавшись у монастиря, загубилася, вірніше, пропала. Місцеві кажуть, що більше дороги немає і до Татевскій пустелі треба йти від Чортова моста, тобто знизу.

Татевская пустель, куди не вдалося потрапити

Ми стали спускатися по дорозі вниз, назад. До Чортова моста нас довіз вірменин, який перевіряє дроти в цьому регіоні. Він сказав що їде в Сісіан (як і ми), ночує там і завтра в кінці дня їде в Єреван (як і ми), і може нас довезти. Ми, звичайно ж, обмінялися телефонами, він поїхав у справах, а ми пішли купатися в мінеральній воді у Чортова моста.

Далі нам треба було дістатися до траси, що веде в Сісіан. І ми зловили попутку, на якій везли цигарки. Водій повіз їх в Горіс, а нас висадив на трасі, де ми зловили машину, на якій їхала сім'я з дитиною. Вони возили нас по Сісіану і питали вільні місця. Вже стемніло, і нас, голодних, пообідати тільки супом або омлетом, привезли в ресторан. Там знайшов нас наш друг, який закінчив роботу з проводами. І привіз нас в готель, де зупинився сам. Ми заселилися вчотирьох в кімнату, і стали старанно допивати вино, куплене в Арені, тому що з сумками тягатися не хотілося.

день 4

Вранці, як завжди прокинувшись кожен свого часу, ми зайнялися кожен своєю справою, а в основному - пішли шукати магазин, щоб купити сніданок. АЛЕ перший магазин на автостанції відкривався о 8.30. І поки чекали відкриття, прогулялися по місту.

Сьогодні поспішати нам не треба, так як в 16-17 годин нас забере на машині вірменський друг, коли закінчить роботу з проводами.

Залишивши речі в кімнаті, ми пішли шукати древній мегалітичний комплекс Зорац КЕРЕРА, або Караундж. Дорога йшла до нашої улюбленої і вже добре знайомої трасі Горіс - Єреван. Ми дійшли пішки, по жарі. Біля траси хтось поставив імітацію мегалітів - для тих, напевно, хто не хоче йти далі і задовольниться фоткою з невдалим. Вони стоять кружком, поруч написано: «не входить, приватна територія», але нас звідти ніхто не проганяв. Переконавшись, що це підробка, ми пішли в іншу сторону, де, соглаcно карті, перебували найдавніші мегаліти найдавнішої цивілізації.

Ці камені викладені в сузір'ї Лебедя, детально наукові статті можна почитати в Інтернеті. Вхід - що радує - безкоштовний ... поки ...

Назад нас підвезли до міста, до повороту на місто Шаки, по дорозі до якого, лівіше, знаходиться знаменитий водоспад Шаки - найкрасивіший водоспад Вірменії, на мій погляд. Купивши води, ми подивилися іншу частину Сісіана, а потім нас підкинули до повороту на водоспад. Звідти півгодини пішки до водоспаду - прекрасного місця для фотосесії. Народу небагато, напевно навіть можна скупатися ...

Водоспад Шаки - найбільший і найкрасивіший водоспад в Вірменії - пару годин пішки від міста Сісіан

Набравши води, ми поспішили назад - треба було встигнути поїсти в ресторані, де ми вчора вечеряли, і виїхати разом з вірменським іншому, - затримувати його не хотілося.

Вийшовши на дорогу Шаки-Сісіан, ми швидко спіймали машину. Наш друг заїхав за нами в ресторан і, забравши речі з готелю, швидко домчав нас до Єревана, за три години, хоча більше години ми стояли в пробці при всюди в місто. Так закінчився четвертий день.

Ах ні, брешу. Дівчата познайомилися з двома вірменами, поки мене не було, ще раніше, поки дивилися Єреван і чекали, коли я прилечу. І, зателефонувавши, домовилися погуляти вночі. Вони купили вина і прокотили нас до монастиря Гехард, якого я раніше не бачила. На наступний день домовилися зустрітися ще.

Вийшло, що п'ятий день ми заощадили, тому могли спокійно відпочити. Дізнавшись, що друзі без мене не заїхали в музей Зварноц, коли їхали в Ечміадзін, я порадила їм обов'язково побувати там. Все одно день вільний, а перед відльотом спокійно пройтися на Вернісаж за сувенірами.